Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Muligt glasskår i fod efter man har trådt i noget?

Redigeret 24 januar, 2016, 17:14 i Åben debat om infektioner
Davs der allesammen.

Jeg har et problem med min fod…….tror jeg? :S

Omkring midten af december trådte jeg i … noget glasskår… tror jeg. På vej hjem fra julefrokost, så jeg havde fået lidt at drikke – og det var ikke så klart.

Anyway, næste morgen havde jeg lidt ondt i foden, og jeg havde en lille ”ridse” i den hårde hud på min hæl, hvor det lignede at noget havde ”ridset” mig. Der var et (lille) hul i bunden af skoen og en lille smule rødt (blod) indenfor i skoen (dog næsten intet).
(Jeg bor i et område hvor der jævnligt ligger en smadret øl-/vin-flaske hist og her på gangstierne.)

Det gjorde lidt små-ondt et par dage, men det var det. Jeg tænkte et glasskår var kommet op gennem skoen, havde lige ridset min fod (men ikke gået ind i den) og var så faldet ud igen da jeg gik videre. Der var ikke noget stykke glas siddende i bunden af min sko, som jeg havde forventet der var, hvis noget var knækket af.

Her en måned efter har jeg lagt mærke til, at der stadig er et ”hul” i min hårde hud på hælen (i ca. samme form og helt samme sted som ridsen oprindelig var – og grunden til at jeg kiggede efter, var fordi jeg vågnede op en morgen og min fod føltes….”mærkelig”, anderledes end min anden fod.

Jeg tænkte (og tænker stadig) lidt, at jeg nok bare har sovet på den (eller andet harmløst), og det er ikke sket siden, men jeg surfede så rundt og læser en del (engelske artikler) om folk der, efter flere år, har fundet ud af, at de har små stykker glas eller whatever siddende i deres fod.

Så jeg ville høre om nogen kan fortælle mig:
Er det så harmløst?
Kan man få tjekket om man faktisk har det?
Bør man? (Vil ikke spilde samfundets penge)

Jeg vil også nævne at jeg er i farezonen for at få diabetes – og jeg har set en del skrækkelige film og indslag (forsøger at ”motivere” mig selv til at komme væk fra farezonen, faktisk med lidt held) om at selv ubetydelige infektioner i fødder (i sidste ende) kan forårsage/nødvendiggøre amputationer.
Log in eller Registrér for at kommentere.