Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Skadede lægge? Har knæskade i forvejen...

Redigeret 18 januar, 2016, 14:01 i Fod- og knæskader
Hej

Jeg er 15 år gammel og har i siden juleferien 2013 døjet med ondt i begge mine knæ - dog specielt det højre. Sidste år fik jeg at vide at det er chrondomalacia Patellae i højre knæ.
Jeg har lavet diverse øvelser til knæet, det er dog hverken blevet bedre eller værre. Jeg bruger også et knæstøttebind.

I det sidste stykke tid har jeg oplevet, at mine lægge spænder helt op, når jeg har løbet og derefter enten stopper helt eller går ned i gåtempo. Det er ligemeget om jeg har løbet 100 meter eller 4 km når jeg stopper, så spænder mine lægge og bliver hårde som sten og gør meget ondt.

I lørdags skulle jeg så lige skynde mig fra en sti til en anden for at indhente en der var gået i forvejen og jeg løb i vinterstøvler. Det var cirka 70 meter jeg løb. Dette resulterede så bare i en fibersprængning i skinnebenet i højre ben. Siden i lørdags har mine lægge været som sten uafbrudt - bortset fra, når jeg vågner om morgenen. Lige så snart jeg går et skridt spænder det helt op. Det gør ondt når jeg går et stykke. Jeg har både fået massage, brugt kompressionsstrømper samt min knæstøtte (idet mit knæ er meget ømt fordi jeg har gået lidt skævt på det pga. fibersprængningen).

Det mærkelige ved det hele er, at jeg også går til atletik to gange i ugen. Her er der intet problem med at løbe, så længe det foregår på løbebanen, der jo er helt plan og med et specielt underlag. Jeg kan dog ikke varme op / løbe i løbet af træningen udenfor hallen (vi har en indendørs løbebane, men det samme gælder for den udendørs), fx i skoven eller på en villavej...

Det skal siges, at jeg ikke har trænet siden i lørdags, og har valgt at holde en pause i denne uge.

Er der nogen, der har en idé om, hvad det er, der er med mit knæ/mine lægge?

Mvh
XXXX15, 15 år (pige)
Log in eller Registrér for at kommentere.