Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hvordan bliver jeg mig selv igen?

Redigeret 6 marts, 2016, 19:09 i Åben debat om depression
Jeg er en pige på 15 år, som har det virkelig dårligt for tiden. Det hele startede i September, hvor jeg var en rigtig glad pige, med masser af venner og lyst til at prøve nye ting. Jeg havde dog ret dårlig selvtillid med hensyn til min krop. Hver gang der feks. blev taget gruppebilleder, var jeg ekstremt opmærksom på, om jeg så "tyk" ud på billedet. Jeg besluttede mig derfor at jeg ville tabe mig. Jeg fik det super godt med mig selv, da jeg så det virkede. Det var egentlig også meget godt for mig socialt, da jeg havde en veninde jeg altid trænede og lave en masse aktivt med. Men det begyndte ligesom at tage overhånd og jeg begyndte at cykle på en motionscykel hjemme hos mig selv, uden min veninde. Jeg fik det ekstremt dårligt med mig selv, hvis jeg ikke brændte mindst 700 kalorier af om dagen på cyklen. Lysten til at være sammen med mine venner blev mindre og mindre. Jeg priorterede det at tabe mig, frem for mine venner og jeg kunne på ingen måde overskue tanken om, hvis vi skulle spise et eller andet usundt sammen. Det har så fortsat i lang tid, og det er kun blevet værre efter jul. Nu har jeg så tabt mig ca. 16 kg på 4 måneder. Jeg føler mig virkelig ensom og jeg har nærmest ikke kontakt til mine veninder udenfor skolen længere. Jeg kan ikke overskue at tage kontakten til dem. De har også ændret sig helt vildt, de går bla. til fester hele tiden og snakker om hvem de skal snave med til næste fest, og bagtaler hinanden på kryds og tværs.

Jeg vil gerne have nogle veninder igen og bryde ud af alt det her, men jeg synes det er pisse svært, for jeg føler mig så anderledes fra dem. Jeg ved jeg burde starte til noget eller i det mindste være sammen med mine veninder fra min egen skole igen, men jeg har på ingen måde energien til det. Jeg synes det er virkelig svært at komme på rette spor igen, og jeg føler mig slet ikke som den samme pige længere. Jeg er træt af at være være et "offer" og jeg vil ikke ses som den skravlede pige med anoreksi, der altid går med skuldrende helt oppe over hovedet. Jeg græder hele tiden og vil bare så gerne være den glade pige igen!!!

Jeg skal starte til en psykolog, der har efaring med spiseforstyrrelser og jeg håber lysten til at se mine venner igen, eller få nogle nye, melder sig når jeg har fået energien tilbage. Men jeg ved, at jeg bliver nødt til selv at stå igennem det og selv yde noget, for at få det bedre.

Har i måske nogle råd til at blive gladere i hverdagen og ikke fokusere så meget på alle de negative tanker?? Nogle små ting, som er lette at overskue, men bare hjælper lidt? Er der nogle af jer, der har været i en ligenende situationen og har nogle råd til, hvordan jeg kan tackle det?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej du
    Jeg er lige kommet ud af en depression: Da jeg var langt nede foreslog min psykolog mig at have en lille skål med en masse sedler i, hvorpå der på de sedler stod en aktivitet, jeg godt kan lide... fx var en af mine; tag fint tøj på og spis vingummier eller fotografér :)
    Gør noget godt for dig selv, det lyder som om du kæmper hårdt. Det er okay nogle gange at stoppe op og spørge sig selv, hvad man helst ville lige nu ;)
    Ved ikke, om du kan bruge det til noget

    Knus
    Carla
Log in eller Registrér for at kommentere.