Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Er skinnebenet brækket?

Redigeret 16 januar, 2016, 03:57 i Fod- og knæskader
I tirsdags bankede jeg skinnebenet hårdt ind i den skarpe kant på en rulletrappe, i høj fart/kraft. Det var skinnebenet der tog hele slaget, ca. 10-15 cm under knæet. Jeg kunne godt rejse mig op og løbe videre, men kunne godt mærke, at det gjorde ret ondt.

Smerterne faldt dog efter nogle timer, og siden onsdag har der ikke rigtigt været noget. Mærkeligt nok er jeg ikke særligt blå (kun en smule), og jeg kan godt gå normalt, selvom jeg nok er lidt mere forsigtig end jeg plejer. Når jeg trykker direkte ind på brudstedet gør det ondt, og det føles som om det giver lidt efter, men jeg er ikke helt sikker. Der kommer også nogle gange klik-lyde fra skinnebenet når jeg går (de kommer ikke fra knæet, men fra skinnebenet). En gang imellem prikker/stikker det en smule i underbenet, men det er ikke så meget. Jeg er usikker på, om jeg har en smule nedsat følesans i benet.

Kan der godt være et udisloceret brud? Og bør jeg få det tjekket/røngten for at være sikker?

Problemet er, at jeg er bange for at blive afvist. Min tillid til sundhedssystemet er ikke voldsomt stor, da jeg kender til flere tilfælde, hvor de har ignoreret åbenlyse og alvorlige ting, eller nægtet at tage røngten for at være sikker.

Jeg er nok mest nervøs for, at hvis det ikke bliver undersøgt, at det pludselig vil dislocere/vokse skævt sammen, og jeg så skal igennem en operation, som kunne være undgået.

Det skal lige siges, at jeg altså ikke går til lægen for ingenting, og jeg er ikke rædselsslagen, men det undrer mig bare. Da jeg arbejder inden for genoptræning, ved jeg godt hvor lang tid sådan noget kan tage.

Mvh. Studerende.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Som du beskriver det, synes jeg faktisk ikke, der er noget at bekymre sig om.

    Du har fuld støtte på benet, det gør kun ondt hvis du trykker direkte på det – og ja, man kan være øm i meget lang tid efter et slag på skinnebenet.

    Oven i købet arbejder du med genoptræning, hvorfor du vel sagtens har nogle kolleger med forstand på den slags – f.eks. en fysioterapeut, som du da lige kan spørge til råds.
Log in eller Registrér for at kommentere.