Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

TØR AMD HVAD SÅ

Redigeret 30 marts, 2016, 10:13 i Åben debat om øjne
Er "vitaminpiller" til store penge sagen for os der er i den 3 alder får den aldersbetingede tør AMD
Min kone og jeg har begge tør amd for så vidt i samme stade på begge øjne...men har hver sin øjenlæge i en by med 4-5 øjenlæger.

Min øjenlæge vil overhovedet ikke anbefale feks Synvital dette produkt og andre der ikke er videnskablig underbygget og er bare rigtig mange penge ud af lommerne øjenlægen siger at de 3 af 4 øjenlæger i vores by IKKE anbefaler disse produkter... men kost og motion osv hun sagde skulle man endelig tage dem så skulle man vende det med sin læge da det er store doser vitaminer og minaraler man indtager

Min kones øjenlæge havde kortet med medivit som forhandler Synvital klar og det skulle hun så bare gå i gang med hun skulle til øjenlægen i anden anledning men for ham var det de vise sten

Så er det bare der kæden springer af for mig vi er ikke med formue..og det er dyrt rigtig dyrt hvis 2 skal spise den foreskrevne dosis på 6 tbl pr person dgl..... vi er folkepensionister hvem skal vi læne os op ad ren fagligt... selvfølgelig vil vi for næsten enhver pris bevare synet blot drages man tvivl når videnskaben ( øjenlægen) taler med forskellige argumenter ...jeg har truffet mit valg jeg vil holde skarpt øje med udviklingen af AMD og så tage det derfra efter min øjenlæges anvisninger hvis den skulle gå over i våd .
Jeg syntes det er træls.... ikke at der slås plat men der tjenes store summer på al den slags "naturmidler " og de skrevne argumenter er bestemt ikke entydige

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej ”Ovartaci”

    Hvis jeg var jer, ville jeg ikke være i tvivl om, hvad jeg ville gøre! Jeg ville tage de dyre vitaminpiller.

    Hvad angår det videnskabelige bevis, så er det – så vidt jeg ved – meget længe siden, at beviset forelå. Der var en stort anlagt amerikansk undersøgelse, ved navn AREDS, som viste det.

    Min søster fik for en del år siden konstateret AMD. Hun fik at vide, at hun ganske langsomt ville blive blind, og at der ikke var noget at gøre.

    Min søster spurgte øjenlægen, om ikke disse vitaminer og mineraler kunne hjælpe. Så vidt jeg husker, var den stort anlagte amerikanske undersøgelse på daværende tidspunkt endnu ikke afsluttet, men forsøget gav meget lovende resultater, allerede inden afslutningen.

    Min søsters øjenlæge ville ikke anbefale denne behandling, når forsøget ikke var afsluttet. Men det kunne min søster naturligvis ikke vente på, så hun gik i gang med pillerne, som hun nok har taget i ca. 10 år nu. Det lykkedes hende at bremse forværringen af sygdommen.

    Jeg kan godt se, at disse piller er meget dyre. Men alternativet er vel, at I begge bliver blinde!

    Jeg er selv folkepensionist, og jeg har på grund af hjerteproblemer været nødt til at tage store mængder af kosttilskuddet Q10, som også er meget dyrt. Men mit hjerte får det langsomt bedre!

    Her er mit personlige favorit-spareråd: Benyt jer af genbrugsbutikker! Jeg køber jeans i genbrugsbutikker. I går fandt jeg et par pæne Jeans af mærket Sand, som er et dyrt og fint mærke, til 35 kr., og lige i går var der halv pris på al beklædning, så jeg fik dem for 17,50 kr. Jeg vil gætte på, at sådan et par koster 1000 kr. som nye. Man kunne ikke se, at de var brugt.

    http://www.vos.dk/wp-content/uploads/20 ... od-AMD.pdf

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Hej Kameliadamen

    Tak for dit svar til mig ...

    Jeg var faktisk så sent som i mandags den 11 jan 2016 hos min øjenlæge fordi jeg ville kende hendes ståsted i forhold til vitaminerne

    Hun kunne sige at de us du ref til ikke er publiceret og ikke kan bruges som argument for at tage så store doser vitaminer mv..

    Derimod fremhævede hun de bivirkninger der er ved disse midler ...når man er kommet op i alderen så kommer de anatomiske defekter frem i lyset vi er skruet forskelligt sammen dør vi ikke af kræft så måske hjerte kar sygdomme jeg blev for mange år siden tilrådet af min læge at tage et folsyre tilskud 1mg dgl og da hele min biologiske slægt er døde af hjerte kar sygdomme har jeg fortsat med det ..og når min øjenlæge næste gang jeg ser hende foreslår mig omtalte vitaminer mv så vil jeg selvfølgelig gøre det ....ikke nu på kendte bagrund
  • Indstillinger
    Hej ”Ovartaci

    Jeg synes altså, at det er betænkeligt, at visse øjenlæger nu på andet årti - og i strid med sandheden - stadig påstår, at der ikke er videnskabeligt belæg for, at det vil gavne at tage tilskud af vitaminer og mineraler mod øjensygdommen AMD, eller påstår, at resultaterne fra den omtalte undersøgelse endnu ikke er publiceret!

    Da jeg skrev mit indlæg i går, orkede jeg ikke at finde ud af, hvornår den omtalte undersøgelse fandt sted, og heller ikke i hvilket tidsskrift undersøgelsen er publiceret.

    Jeg bragte bare linket fra VOS, altså fra øjenforeningen Værn om synet. Jeg kunne se, at ”AREDS” var omtalt 29 gange i teksten, så derfor mente jeg, at det måtte være tilstrækkeligt med dokumentation.

    http://www.vos.dk/wp-content/uploads/20 ... od-AMD.pdf

    I dag har jeg så gennemlæst teksten, og jeg kan da godt se, at de – på trods af, at de har nævnt AREDS 29 gange − har glemt at skrive noget om, hvornår undersøgelsen foregik, og hvor resultaterne blev offentliggjort.

    Nå, men det må jeg så råde bod på. I nedenstående link kan du finde en tekst, hvor der står, at resultaterne forelå i 2001. Der er også en litteraturliste nederst, hvor der fremgår, hvor resultaterne blev publiceret:

    http://www.dansk-oftalmologisk-selskab.dk/arkiver/23

    Hvilke bivirkninger mente din øjenlæge i øvrigt, at der skulle være ved at tage disse vitamin- og mineraltilskud?

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Hej igen Kameliedamen

    Lige et foreløbigt svar på dit spørgsmål min kone har trods hun indtager vitaminer og miniraler ikke endnu været hos lægen da hendes øjenlæge måske af særlige hensyn vil jeg kalde det ikke har bedt hende om at tjekke op med lægen .mystisk

    Lidt omkring artiklen og andet i det sidste link du sendte . jeg indsætter citat :


    Hvem skal anbefales kosttilskud

    Patienter med høj risiko for at udvikle våd AMD har størst gevinst af indtagelse af kosttilskud svarende til den største absolutte risikoreduktion, dvs.:
    1.Patienter med våd AMD på et øje
    2.Patienter med mange store druser (≥125µm) og synsnedsættelse pga. AMD
    3.Patienter med druser og med nære slægtninge med synstab pga. AMD
    Citat slutter

    Her er så mit svar på vejledningen om anbefales til:

    Ad 1 ingen af os 2 har våd AMD
    Ad 2 vi har ikke mere synsnedsættelse end vi har haft i 30-40 år
    Ad 3 her kunne være bid da vi sikkert har de forstadier men ingen kendte i familien med samme


    Altså jeg kan stadig ikke se nogen grund til at indtage noget af det stof ...

    Jeg mener at AMD er som forstørret prostata ....det kunne være en aldersbetinget sygdom som man ikke "dør" af men dør med ikke sikkert nogen af disse ting udvikler sig galoperende ....men lægerne bliver dygtigere og folk lever længere og vi sidder på nettet og bliver " små læger" jeg er stadig ikke overbevist.
  • Indstillinger
    Hej ”Overtaci”

    Eftersom jeg ikke selv har sygdommen, har jeg ikke sat mig tilstrækkeligt nøje ind i problemstillingerne til, at jeg kan give dig et kvalificeret svar på dine indvendinger.

    Jeg kender jo blot min families og min søsters situation. Min søster har heller ikke våd AMD. Men hun havde mistet en hel del af sit syn, og det blev gradvist værre, inden hun fik forværringen stoppet ved hjælp af dette vitamin- og mineraltilskud. Hun har mistet det meste af synet på det ene øje og halvdelen på det andet. Hun kan akkurat lige beholde sit kørekort og køre bil med stor forsigtighed. Det ville have været en katastrofe for hende, hvis hun slet ikke havde kunnet køre en bil.

    Man siger jo, at der er en vis arvelighed ved den sygdom. Og det er da også sådan, at begge mine forældre og i hvert fald to af mine bedsteforældre havde sygdommen.

    Hvilke forholdsregler der skal tages, afhænger jo af, hvor fremskredent problemet er. Det er klart. Jeg fik det indtryk, at jeres problemer var akutte. Hvis I ikke har oplevet nogen særlig synsforringelse, ud over hvad man må forvente med alderen, behøver I måske ikke gøre noget lige nu, men kan se tiden an.

    Selv bliver jeg undersøgt hvert andet år hos øjenlægen. Sidste år fandt min øjenlæge én enkelt druse. Men det er jo ingenting. Øjenlægen råder mig alligevel til at være meget opmærksom på øjenproblemer, så vi kan handle i tide, hvis jeg skulle få AMD.

    Der er jo andre forholdsregler, som man kan tage, og som vil gavne øjnene: Jeg spiser f.eks. mange blåbær, som skulle indeholde en masse antioxidanter, der skulle være gavnlige. Jeg dyrker bærrene i min have, så de koster ingen bondegård. Man kan også tage kvalitets-fiskeolie. Det skulle også gavne. Og man kan spise sundt og varieret med en masse grønt.

    Men problemet med at se tiden an, indebærer jo også en risiko. Selv dette massive vitamin- og mineraltilskud kan ikke give en tabt synsevne tilbage – kun stoppe yderligere forværring.

    Jeg har ganske vist hørt historier om folk, der får synet tilbage. F.eks. er der en akupunktør, der reklamerer med, at han kan give folk synet tilbage. Min søster prøvede det, men hun oplevede ingen bedring med akupunktur. Hun mødte dog flere, der havde haft gode erfaringer med akupunktur.
    Men som sagt: de forholdsregler, man skal tage, afhænger jo af problemets omfang.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Siden sidst ..

    Min kone er blevet opereret for grå stær på begge øjne og fik jo ved den lejlighed at vide at det ene øje var slemt angrebet af tør AMD ... om det evt kan tilskrives indgrebet eller ej er der nu udviklet våd AMD på det dårlige øje og hun skal med 5 ugers ventetid til us og behandling for den våde men synet på det dårlige øje er slemt så her hjalp ingen store doser af TBL. SYNVITAL og i øvrigt stoppede egen læge videre indtagelser af dette præb.

    Forvirringen er ikke mindre og rejser spørgsmålet : er det operationen for grå stær der har sat den våde i gang ...underligt sammenfald

    Men TBL Synvital er yt og så er det op til det de kan gøre på øjenafdelingen på sygehuset med det venstre øje
Log in eller Registrér for at kommentere.