Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Chok ved berøring

Redigeret 11 januar, 2016, 14:52 i Angst
Hej Netdoktor.

Jeg har nu søgt på nettet i flere timer efter en diagnose eller bare noget, der ligner om det jeg oplever. Nu lyder det meget dramatisk, men i bund og grund går det ud på at jeg får chok eller bliver forskrækket ved berøring - specielt når jeg ikke er opmærksom på det. Jeg tror ikke forskrækket er det rigtige ord at bruge, for dét at jeg får et chok betyder intet for mig, som regel griner mine venner og jeg når det sker i sådan et selskab. Det, der er til gene for mig er det signal det sender til personen jeg ikke kender så godt, der går hen og klapper mig på skulderen, eller en date der kommer til at ramme min fod med sin fod under bordet, som udløser et kæmpe chok.

Nu har jeg skrevet to senarier om hvordan det sker og det kunne man forestille sig at det kunne ske for alle, hvis man ikke var klar på berøring, men et skulderklap udløser næsten altid et spjæt, uanset om jeg er klar over det kommer eller ej.

Der er dog i specielle tilfælde hvor jeg bliver ramt/rørt uden at vide, uden at få et chok. Hver gang det sker tænker jeg, hvorfor der ikke skete noget og jeg har tænkt over om det har noget med tryghed at gøre, men har oplevet det i flere sammenhænge, hvor jeg ikke får et chok f.eks. med familie, venner, og selv fremmede. Når fremmede har klappet mig på skulderen eller ramt mig ved et uheld uden det provokerer et spjæt tænker jeg altid "yes, det var heldigt at jeg ikke spjættede".

Derfor vil jeg høre om det her er noget i har kendskab til, for jeg som sagt ikke har været i nærheden af at kunne finde noget som helst. Det kunne virke som om min krop ikke slapper af, altså er på vagt, men det føler jeg ikke som om den er, men jeg har haft denne "lidelse" i snart 10 år og kan måske derfor ikke vurdere om min krop er på vagt eller ej. Jeg har aldrig været ude for noget uheld eller noget i den dur. Til hverdag spiller jeg fodbold, hvor der ingen problem er med berøring.

Med venlig hilsen
Mathias
Log in eller Registrér for at kommentere.