Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Så bange:((

Redigeret 11 januar, 2016, 06:16 i Angst
Råd søges/dødsangst!
Hejsa. håber i kan svare på et spørgmål om min hvalp, så jeg ikke skal gå og være forfærdelig bange( I forbindelse med en leg, kom vores hvalp på 12 uger, til hapse mig i hånden med en skarp tand, så det blødte, jeg ringede til min læge, som sagde jeg skulle komme op og få en tetanus vaccine, eftersom min forlængst er udløbet. Der kom vi så til at tale om mht rabies. Min hvalp har indtil videre fået basis vaccine, men indtil videre, er han ikke vaccineret mod rabies. Min læge sagde, at det er højest usandsyndeligt at min hun kan have det/eller har været i kontakt med nogle som er smittet. Men jeg kunne da lige ringe til dem som har solgt mig hunden. De siger at deres voksne hunde er rabies vaccineret og at vores hvalp har da været ude, men kun ved grunden/huset, dvs han har ikke rendt i skove eller lign. De bor nemlig omkring Kalundborg i et landigt område.
Hun forhørte sig hos den dyrelæge som har vaccineret vores hund og den læge siger, at han først skal have vaccinen når han er 16 uger.
Men alligevel kan jeg ikke lade være med at være dødnervøs over det rabies. Hvor stor er sandsynligheden for at min hvalp kan have det? (I og med som i jo nok ved, kan perioden fra smitte til symptomer vare alt fra 14 dage til 12 mdr! Så er noget skræmt. Da jeg jo også er smittet så( Håber det hele gav mening? Så mit spørgsmål er, burde jeg være nervøs og få lægen til alligevel at give mig rabies vaccine? Men så havde hun vel gjort det den dag jeg fik stivkrampevaccination? Har andre blevet bidt af vers hvalpe/hundesnor IKKE var vaccinerede mod rabies?Jeg går hele tiden og holde øje om vores hvalp er sløv, savler mere osv, og mærker om jeg selv har ændringer osv, er så dødangst( Puha. Så kom jeg ud med det hele. Beklager alle de spørgmål.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Risikoen er så minimal at den er usandsynlig. Hvis det var mig ville jeg glemme alt om det. Lad være med at være nervøs for ingenting. Du har fået en stivkrampe vaccine og det var vigtigt. Glem det andet. Ellers kan du få nok at gøre, hvis du skal spekulere på Ingenting, havde jeg nær sagt.

    Hvis du var i kontakt med mange dyr i et fremmet land, så var det noget ganske andet.

    Jeg gad ikke ofre det en tanke her hjemme. Det var noget andet, hvis der var mistanke om nogen var syge, men det er der jo slet ikke.
  • Indstillinger
    Jeg er helt enig med Persille.

    At have en sådan angst for "ingenting" som Persille så fint benævner det, kan efter min mening i sig selv være så sygeligt, at jeg da synes, du skal overveje, om denne irrationelle angst får taget for meget over i forhold til dit liv generelt.

    Måske du skal overveje at søge noget hjælp ved en psykolog eller terapeut, så du kan få lidt værktøjer til at takle noget sådant.

    I øvrigt - hvis rabies var så udbredt ved tamhunde, så var der nok for længst indført en vaccine, som kunne gives til de helt små hvalpe, så nej - din hund har ikke rabies, men naturligvis ville det være en anden historie, hvis du havde købt din hund gennem et af de der suspekte og yderst mistænkelige steder i Polen o.lign. hvor de stakkels dyr lever under kummerlige kår, hvilket en hver der vil have hund burde holde sig langt, langt væk fra - da sandsynligheden for at få en god, rask og sund hund i forvejen er minimal.

    Men - det er en helt anden snak.
Log in eller Registrér for at kommentere.