Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Begyndende depression?

Redigeret 9 januar, 2016, 09:20 i Studerende og unge
Hej netdoktor.
Jeg er en dreng på efterskole, der er blevet i tvivl om jeg måske har en begyndende depression. Jeg tænkte tanken, da jeg på en måde fik et følelsesmæssigt "kolaps". Jeg var meget trist, og kunne næsten ikke holde mine tårer tilbage. Problemer var, at jeg var meget i tvivl over, hvad der egentlig gjorde mig trist, og derfra kom en masse gamle oplevelser frem, som jeg begyndte at føle skyldfølelse for. Jeg læste en masse om symptomerne, og matchede især med den der hed: føler mindre glæde ved ting, som jeg normalt føler glæde ved.
Jeg dyrker meget sport og synes det er mega fedt, men de sidste uger har jeg ikke haft nogen form for motivation eller glæde ved det. Jeg føler mig lidt doven og er træt, samt jeg 1-2 gange om ugen har svært ved at falde i søvn. Derudover har jeg, som nævnt tideligere, følt meget skyldfølelse, og bearbejdet mig selv for en masse ting - dog er dette ikke noget der fylder meget, men der sker til tider.
Jeg er dog meget i tvivl om jeg bare overreagerer, for dette "kolaps" sker kun 1-2 gange om måneden, og plejer at vare en halv til en hel dag. Dog har jeg stadig følelsen af, at jeg er lidt følelsesmæssigt ustabil - altså mit seneste "kolaps" har varet næsten 2 dage nu, og jeg føler ikke at jeg ser nogen ende.

Derudover er min lyst til sex dalet enormt, og jeg har ikke overskud til at bruge tid med hverken kæreste eller venner.
Jeg tog to forskellige tests i dag vedrørende depression, og begge sagde, at jeg viste symptomer som hyppigt er hos deprimerede.

Skal jeg være bekymret, eller måske bare have en dag i sengen, for at samle energi?

Tak på forhånd..
Log in eller Registrér for at kommentere.