Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hjælp

Redigeret 3 januar, 2016, 16:12 i Prævention
Hej! Jeg har taget p-piller i nogle år, og det har altid fungeret som det skal. Denne måned, midt i p-pille pakken fik jeg en lille blødning, som var meget brun, og dette fortsatte i en fem dage. Jeg fortsatte med pillerne igennem dette, og har nu efter p-pille pause, ikke fået min menstruation. På et tidspunkt lige inden denne blødning glemte jeg en pille, men blev taget inden de 12 timer. Jeg har i perioden oplevet stress, alt for lidt mad ig stor sorg, som måske kan have haft indvirkning. Kan den brune blødning have været en reel menstruation? Eller kan der være tale om evt. Graviditet.

Kommentarer

  • Indstillinger
    En ret almindelig bivirkning ved p-piller kan netop være pletblødning, hvilket du kan læse om i indlægssedlen.

    Du spørger til en ”reel” menstruation. Nu er hele ideen med p-piller jo, at man slet ikke får menstruation, men der i mod en kunstigt fremkaldt blødning, og ja – den kaldes for nemheds skyld menstruation, men da p-piller forhindrer ægløsning, kan man jo ikke få en ”reel” menstruation.

    Dog – jeg vil gerne tro, at det pres, du har været – måske stadig er – i, alligevel godt kan påvirke.

    Ingen her kan fortælle dig, om du er gravid – der er jo efterhånden mange, der trods korrekt brug af p-piller alligevel bliver gravide, men det kan du jo finde ud af ved at tage en test.

    Hvis ikke du er gravid, foreslår jeg da, at du lige ser tiden lidt an og ser om det ikke falder til ro igen. Da du jo netop har haft det svært i en periode, kan hormonpåvirkningen fra p-pillerne jo godt spille ind.

    Ligegyldigt hvad – så er disse hormoner jo hverken sunde eller nødvendige for kroppen; det er jo kun en nem medicin, så man kan undlade at tænke sig om, inden man har sex.

    Men – hvis du går til læge med disse problemer, hvad du naturligvis skal overveje, hvis du er den mindste smule i tvivl, tror jeg desværre, at din læge bare ligegyldigt vil udskrive nogle endnu stærkere p-piller til dig – og nej, jeg er ikke tilhænger af den trafik med at bare bedøve kroppen, når den råber vagt i gevær, men det vælger du jo selv.
  • Indstillinger
    Af ren nysgerrighed, da det skete for mig den 25/12-2015 og stadig står på.

    Hvad hedder de p-piller du har taget??
Log in eller Registrér for at kommentere.