Hjem Kvinder PMS og menstruation

Sprang mens over, nu er det brunt?

Redigeret 3 januar, 2016, 05:43 i PMS og menstruation
Hej alle. Håber nogen kan hjælpe.
Jeg har det sidste halve år haft en smule uregelmæssig menstruation. Jeg skulle have haft min mens omkring 2. november, men den har jeg sprunget over og har nu først fået menstruation i dag d. 1.1.
Ikke nok med den er en hel måned forsinket, så synes jeg også det ser underligt ud. Det er brunt, tyndt og der kommer 'slim' med når jeg tørrer mig.
Skal jeg være bekymret?

Kommentarer

  • ..." men den har jeg sprunget over" ... ??

    Betyder det, at du tager p-piller og helt bevist har valgt at tage pillerne ud i en køre uden den månelige 7-dages pause? For så er det givet forklaringen. Det kan du faktisk læse om i indlægssedlen for din medicin. Helt almindeligt med den slags pletblødninger, hvis man springer pausen over.

    Eller betyder det, at den ventede menstruation udeblev af sig selv - og du altså ikke tager nogen form for hormoner?

    Hvis det er det sidste, skal du nok oplyse din alder, for hvis du er meget ung og ikke har menstrueret i så mange år, kan det være helt naturligt, at der kan komme lidt "rod" de første år.

    Er du voksen og ellers har haft helt normal menstruation i årevis (stadig uden hormoner), bør du nok lige kontakte din læge, så der eventuelt lige kan blive set på dig.
  • Hov, så lige em fejl i mit indlæg, mens skulle være kommet 2. December, ikke november.

    Tager ingen former for prævention.
    Jeg er knap 22 år, og har menstrueret siden jeg var 12, så det burde ikke være det.
    Kan dog oplyse at jeg var inde og få fjernet min galdeblære den 2. December, og har herefter fået mavesår, måske det kan spille en rolle? Synes bare det er underligt den lige er sprunget en hel måned over for så bare at være en smule brunt udflåd. Har taget 3 graviditetsteste, alle bragende negativ, som forventet.
  • Din krop kan da godt være blevet stresset af dels operation, dels dit mavesår.

    Jeg gætter at mavesåret er en konsekvens af det med galdeblæren?

    Og ja, måske det kan påvirke din menstruation, men det er da ikke helt sædvanligt.

    Men - hvis du generelt er totalt stresset - i den alvorlige kategori, der kan udløse mavesår, ja, så kan din cyklus godt være påvirket, men hvis du har det sådan, bør du i det hele tage se på dit liv generelt, for så kan du risikere, at den manglende menstruation kan blive det mindste af dine problemer. Husk - der er ikke andre til at passe på dig, end dig selv.

    Jeg synes som nævnt, du lige skal kontakte din læge.

    Og - da jeg selv har fået min galdeblære fjernet, vil jeg da lige fortælle dig, at det betyder, at du kan have øget belastning på lever og nyre, hvilket godt kan have nogle konsekvenser. F.eks. begyndte jeg - ca. 10 år efter min blev fjernet - at lide ganske alvorligt af migræne. Ingen læge gad finde en årsag - ud over at give mig en recept på migrænemedicin. Senere kom jeg til en akupunktør, der fandt ud af, at netop det, at jeg ikke har nogen galdeblære var årsagen. Hun gik ind og fik med nåle styrket min lever, og i dag har jeg ikke mere migræne. Jeg kan selvfølgelig ikke "love" dig, at du får samme problemer, men du bør bare være opmærksom på netop det med den galdeblære, hvis du på et tidspunkt skulle få nogle helbredsproblemer, som ikke lige har en årsag.
  • Jeg må kontakte lægen på mandag. Efter et halvt år med minimum et lægebesøg om ugen, så prøver jeg så vidt muligt at blive klogere andre steder. Men der er ikke andet for.

    Omkring fjernelse af galdeblæren, har du da oplevet andre gener efterfølgende? Det var det smertestillende jeg skulle tage dagene efter, der gav mig mavesår.
    Når jeg læser på nettet står der op til flere eftervirkninger som fx. vægttab, diarré osv. Men lægen på sygehuset forsikrede mig at der overhovedet ikke ville komme nogle eftervirkninger, så jeg ved ikke helt hvad jeg skal forholde mig til.
  • Jeg kan da godt forstå, at du ikke orker flere lægebesøg, og du vil da muligvis heller ikke få noget ud af det. Jeg ved ikke, om det kan have sammenhæng med din sygdom og udebleven menstruation, men hvad værre er, det tror jeg heller ikke lægen ved noget som helst om.

    Jeg fik fjernet min galdeblære for snart 30 år siden, også jeg spurgte, hvad konsekvensen kunne være, og jeg fik at vide, at ja, ja, nå, nå – det kunne da betyde lidt øget belastning af lever og nyrer, men det betød ”nok” ikke noget. Og jeg modtog den besked i helt samme ånd, som den blev givet – nemlig med ligegyldighed, og jeg er da ret overbevist om, at jeg stadig ikke vil kunne få en læge til at være enig i at mine voldsomme migræneanfald gennem flere år kunne have nogen som helst forbindelse til netop det faktum, at lever og nyrer er ekstra belastede.

    Du har jo også fået at vide, at det overhovedet ingen betydning har – og der bliver jeg nu igen noget rystet. Kroppen er jo ikke fyldt op med diverse legemsdele og organer, som ingen betydning/funktion har. Jo, vi kan overleve – og måske endda også have det godt – selv om vi får fjernet forskellige dele, men det, der undrer mig såre, er faktisk at lægeverdenen stadig ikke har forstået, at vores krop er et hele, at hvert lille ”tandhjul” har sin funktion for at få det hele til at fungere optimalt.

    Jeg undrer mig ofte over, at man har alle de speciallæger, som hver især kun beskæftiger sig med deres lille del, og – bevares – ved en masse om netop deres speciale, men som så intet ved om resten af kroppen. At f.eks. hovedpine kan udløses af problemer med maven? At f.eks. et dårligt knæ har noget med ryggen at gøre? Nej – den tanke falder ingen ind.

    Jeg har søgt – og fået – hjælp i den alternative verden, og kan i den grad anbefale akupunktur, men naturligvis også der en virkelig dygtig og fuldt uddannet af slagsen. En akupunktør har en uddannelse, der er mindst lige så lang som et lægestudie. I den verden beskæftiger man sig med HELE kroppen og psyken – og ser mennesket som et hele, hvor alle ting hænger sammen.

    Lægeverdenen har i øvrigt fået øjnene op for netop akupunktur, men stadig – så bliver det kun brugt sporadisk, og en læge mener, at et week-end kursus eller to er nok til, at de kan stikke en nål ind, og lige netop det er – efter min mening - ikke en krone værd.

    Jeg havde ingen bivirkninger – ingen problemer i mange år efter min operation, men så begyndte disse migræneanfald, som jeg naturligvis gik til læge med, men jeg blev bare fejet af med, at det ”nok bare” var overgangsalder, og jeg fik en recept på migrænemedicin. Der var ingen tanke for, at finde ud af, hvorfor jeg pludselig begyndte med disse voldsomme anfald, og først da jeg opsøgte en akupunktør blev der taget hånd om at finde årsagen – og ja, det tog lang tid, for heller ikke jeg skænkede denne galdeblære en tanke.

    Jeg kan naturligvis ikke love dig, at du får samme bivirkninger, om du får nogle andre, eller om du overhovedet får nogen – det er der vel ingen, der ved. Jeg foreslår bare, at du husker det, hvis du skulle få nogle problemer, som man ikke kan finde ud af, hvad handler om.

    Jeg kan forstå, at du har rendt lægen på dørene med de problemer, der har ført til at din galdeblære blev fjernet, hvilket fortæller mig, at netop lægen ikke har kunnet finde ud af, hvad der i bund og grund var i vejen? Og – at det måske slet ikke var det, der var problemet, men den løsning, der nu blev valgt?

    Jeg vil klart foreslå dig at opsøge den alternative verden – og ja, jeg foreslår jo akupunktur, men der findes da andre dygtige alternative behandlere, dog bør man lige sikre sig først, at det ER en, der virkelig har en grundig uddannelse bag sig.
Log in eller Registrér for at kommentere.