Hjem Rusmidler Rusmidler

Contalgin

Redigeret 23 marts, 2016, 16:20 i Rusmidler
Jeg er en 55årig alene kvinde som kommer fra en dysfunktionel familie. Livet som barn indeholdt vold, incest, alkohol, medicin.... Fra jeg var teenager til jeg blev 40 lod jeg mig fange af alkoholen. Årtusindeskiftet så mig langt om længe ud af det misbrug. Under vejs har jeg skadet min krop, mine, knæer, hofter og min ryg. Pga dette har jeg måtte ty til stærk medicin. Det blev contalgin, da al andet var prøvet. Jeg ved jeg får løftede øjenbryn, men jeg fortæller det her som jeg oplevede det. Fra første gang jeg fik det, contalgin, var det som at komme hjem til mig selv. Ikke nok med at det tog de værste smerte, nej, pludselig kunne jeg genkende den pige jeg havde mistet så mange år tilbage. Jeg oplever at jeg på contalgin kan lave positive forandringer. Fra næsten ikke at have kunne komme op af sengen, er jeg nu oppe hver morgen klokken fem. Jeg har formået at strukturer min dag. Jeg starter med at skrive. Jeg laver øvelser i positive tankegange, finder gode minder frem, fremfor dårlige. Jeg cykler daglige ture, foder og strigler hestene, laver større eller mindre projekter.... Alt dette og meget mere har jeg fået gang i....jeg lever og jeg er glad! Før jeg fik contalgin lå jeg i sengen eller på sofaen det meste af dagen, jeg var langt nede, havde ofte selvmordstanker, isolerede mig, spiste meget lidt...... Jeg forsøgte mig med samtaler hos lægen, et længere pyskolog forløb, pyskriatrien og pyskofarmika, alternative vej og medicin.... Så efter et 'ikke' som varede næsten 40 har contalginen nærmest været et mirakel middel for mig og jeg troede at nu var jeg okay.
Men nej. For nu er det ikke godt længere, at få contalgin. Kun i begrænset perioder, siger de, fordi det er vanedannende. Jeg er lige ved at skrige, vil det så sige at jeg skal gå tilbage og være grønsag? Jeg er da sådan set ligeglad med om jeg er afhængig af det, når bare jeg får det godt af det! Alle er afhængig af noget, forskellen er jo hvor omsigs gribende afhængigheden er. Alkohol er no go for mig, fordi jeg total mister styring, udover det også er usundt. Kaffe er også vanedannende, men mister jo ikke hovedet af det. Og det gør jeg altså ikke på contalgin. Jeg forstår ikke at det nu skal tages fra mig......når nu det hjælper mig til at komme op og til leve et liv med lidt kvalitet. Er man ikke gået for langt med at skære ned? Er contalgin farlig i sig selv og i det lange løb? Hvad skal sådan en som mig nu gøre? Her fra januar vil min læge have mig i gang med at trappe ud af contalginen og jeg er dybt ulykkelig og bange. Hvad kan jeg gøre? Anett1960

Kommentarer

  • Det undre mig der ikke er en eneste som har kommenteret mit indlæg. Er der ingen andre der oplever at pludselig skal mand trappes ud af noget man egentlig havde det godt med? Jeg havde lagt i sengen i årevis, indtil jeg blev ordentlig smertedækket og i løbet af en uge va rappe igen og ikke nok med det men havde energi ogoverskud til at lave lidt. Det er blevet bedre og bedre hen af vejen fordi jeg også nu kan træne og cykle. Smerterne er der stadig, men med contalginen klarer jeg det. Min livskvalitet er bedre end den har været i over 30 år. Nu vil min nye læge tage det. Unden at sige noget om det havde han sat dosis ned på den sidste pakke. Han har overhovedet ikke talt med mig om det. Hvorfor jeg får dem, hvad vi kan sætte ind med i stedet, hvordan en sådan nedtrapning foregår. Jeg ved jeg kan blive syg hvis det foregår forkert. Jeg er bange nu og jeg ved ikke hvem jeg skal gå til når der nu er noget der tyder på jeg ikke kan stole på min egen læge. Er der overhovedet ingen som har bare nogle af de samme erfaringer? Det ville berolige mig om bare en af jer svarede. Anett1960
  • Hejsa.
    Jeg synes du er utrolig sej. Du er kommet så langt i dit liv, ved at kæmpe.
    Jeg er selv smertepatient på nedtrapning ( fra Tramadol) og er meget forundret over din læges fremgangsmetode. Vil dog gerne høre hvilken dosis du får og hvor meget du skal trappe ned ?
    Mvh. Jette
  • Holk, hvilke andre medicin du prøver?
Log in eller Registrér for at kommentere.