Hjem Sind og psyke Angst

Bange for at køre med andre

Redigeret 19 december, 2015, 03:10 i Angst
Hej. Jeg er en pige på 19 år.
Jeg har aldrig været bange for at køre med andre tidligere. Men omkring da jeg blev 16-17 år begyndte jeg at blive bange, når jeg var med andre ude og køre. Jeg spænder vildt i kroppen og er konstant på vagt hvad der sker, og nærmest panikker hvis føreren er det mindste uopmærksom, eller hvis bilerne foran gør noget uventet.
Jeg har selv kørekort, og er fuldstændig rolig over at køre med mig selv.

Nu er mit spørgsmål så, kan dette være angst? Eller hvad kan det ellers være?

Michelle

Kommentarer

  • Om det kan være angst, jae en form for angst er det vel. Jeg vil da tro det er et almindeligt og naturligt fænomen.

    Jeg er da heller ikke glad for at gå på en øde landevej. Heller ikke når det er lyst. Min skikkelse er ungdommelig og jeg gik en tur. En bilist kommer bagfra og kører meget langsomt forbi og stopper et lille stykke fremme. Han opdager nok jeg ikke er så ung, som han troede da jeg kommer nærmere. Så han kører. Jeg blev da nervøs og var glad for han kørte.

    I skoven tør jeg heller ikke gå alene. Nogle er bestemt ikke bange og tør godt, men man læser om overfald, så jeg er bare forsigtig.

    Efter der to gange er en bil, der har kørt tæt på os og buldret ind i bilen bagfra, så er jeg blevet nervøs for bilister der absolut skal ligge helt op i bagenden på os. Især lastbilerne er skræmmende, for jeg ved de ikke kan nå at bremse, hvis der pludselig skal bremses.
    Den ene gang skete der intet, den næste gang blev bilen ødelagt for flere tusinde kroner. Jeg fik et piskesmæld, som jeg heldigvis ikke har me'n af i dag.
    Selvfølgelig var det godt det blev dækket af forsikringen, vi var helt uden skyld.

    Men jeg bliver altså meget angst nu, når lastbilerne kører oppe i nakken på os. De chauffører er ikke for kloge. Men det er da en ganske naturlig følelse, jeg tænker på hvad der kan ske. Ja, jeg bliver bange.

    Der er nogle jeg bestemt ikke bryder mig om at køre med. Mange kører meget uforsigtigt, ja, hvis jeg er med så sidder jeg og er bange indvendig. Det mener jeg er naturligt. Det var da værre, hvis man var ligeglad

    Altså angst, men en naturlig angst. Du ville jo også være bange for at drukne, hvis du blev smidt i vandet og ikke kunne svømme.

    Jeg synes ikke man skal gøre hver en lille ting til et stort problem. Du er et menneske med naturlige følelser og vil gerne være forsigtig. Det kan jeg ikke indse der er noget forkert i, at passe godt på sig selv. Vi er alle forskellige.

    Du har det sikkert som jeg, tænker på hvad der kan ske. Andre har ikke den evne og lader stå til. Det viser de unge jo tydeligt, når der køres stærkt og de ikke kan klare et vejsving på grund af farten. De evner ikke at tænke over hvad der kan ske. Jeg mener du skal være glad over at have den evne at kunne tænke frem.
    Det har en gang reddet mine børns liv, at jeg formåede det. Jeg greb ind inden det var det var sent.
Log in eller Registrér for at kommentere.