Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hjælp haster!

Redigeret 16 december, 2015, 02:17 i Åben debat om smerter
Hej!
Jeg har en ven som bor i Holland som ikke har nogle for for chancer til at tage til en læge da han ikke har råd til noget som helst.

Han har hovedpine døgnet rundt, han kaster op af og til og alt hvad han rør ved gør ondt på ham. (F.eks: hvis han rør sin mus gør hans hånd ondt, hvis han krydser armene gør hans arme ondt. Ligesom solskoldning)

Han bor fattigt, så han får ikke nok føde af hvad jeg kan regne ud. Han har tabt lidt under 14 kg på 2 uger.
Han er omkring 1.98 cm høj og vejer 64 kg.


Er der nogen der har bare en lille fornemmelse hvad hans symptomer kan være? Jeg er virkelig bekymret for ham og har tilbudt penge til ham, men han vil simpelthen ikke give mig hans kontonummer eller noget. Han lader mig ikke hjælpe ham udover at skrive til jer.

Hvis I har nogle spørgsmål kan jeg selvfølgelig svare på dem hurtigst muligt.

Hilsen
Milkshake

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg kender ikke til det hollandske sundhedssystem, men det er jo ikke et u-land, så naturligvis vil også han kunne få hjælp.

    Hvis han har tabt 14 kilo på lige så mange dage og har voldsomme smerter, bør han da øjeblikkeligt møde op på det nærmeste hospital og bede om hjælp.

    Men selv om han er fattig og har det svært, så har han åbenbart valgt at bo i et andet land, så derfor både burde og skulle han da have sat sig - bare lidt - ind i hvad det er for et land, han har valgt at bo i.

    Men - hvis han er helt alene og ikke kender nogen, så bor han vel i nærheden af nogle hollandske statsborgere, og det vil nu nu være en oplagt lejlighed at banke på og bede om hjælp.

    Alternativt kan han møde op på eller ringe til den danske ambassade og bede om hjælp, hvis han vel at mærke er dansk statsborger.

    Kontaktoplysninger på den Danske Ambassade i Haag

    Koninginnegracht 30
    2514 AB Den Haag

    Tlf.: +31 (0)70 302 5959
    Fax: +31 (0)70 302 5950

    Ekspeditionstid:
    mandag til fredag
    fra kl. 10 - 15

    I nødstilfælde
    kontakt 24/7 Centret.
    Tlf.: +45 33921112
  • Indstillinger
    Min ven har ikke valgt at bo i Holland, han er født der.
    Han stoler ikke rigtigt på mennesker og indtil videre er det kun mig han stoler på da han har haft en rigtig hård barndom. I Holland har de ikke "Free healthcare" og han har kun 20 euro til at købe føde for i en hel uge.

    Han er deprimeret og har været (MEGET LIDT) på stoffer for flere år siden. (Ecstasys og hash - mest hash)
  • Indstillinger
    Det fremgik så ikke lige, at din ven ikke er her fra Danmark, men nu bosat i Holland, men lad det nu ligge.

    Jeg blev lidt forvirret over dit svar, og da jeg faktisk påtænker en tur til Holland, så ved jeg jo, at vi skal have det blå sygesikringsbevis, og det betyder, at hvis jeg bliver syg, så gælder de regler, som gælder for hollandske statsborgere, så det ville jeg da lige vide.

    Jeg googlede ganske enkelt ”sygesikring i Holland”, og der fremgår det, at ved akut lægehjælp skal man ringe 112, at behandlingen er gratis både på offentligt sygehus og ved lægen. Ligeledes er ambulancetransport gratis.

    Jeg ved ikke, hvorfor netop din ven er helt og aldeles ude af systemet og ikke har mulighed for at få hjælp – der må være noget her, der ikke er fortalt. Men - måske det handler om hans manglende tiltro til andre mennesker - og så kan det jo være meget vanskeligt.

    Jeg beklager – jeg kan ikke hjælpe yderligere, men hvis han er alvorligt syg, bør han overvinde denne mistro og kontakte læge eller sygehus.
  • Indstillinger
    Hej Lotte123

    Min ven er født i Holland og bor således også stadig i Holland. Han er ikke rejst ud af landet. :)

    - Men tak fordi du prøver at hjælpe. Det sætter jeg stor pris på!
  • Indstillinger
    - Manden er alvorligt syg.
    Hvis han ikke vil dø, skal han på hospital NU. VH søren.
Log in eller Registrér for at kommentere.