Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Histaminintolerance?

Redigeret 5 februar, 2016, 08:19 i Allergi
Hej alle. Jeg er en fyr på 25 år, der for 1 års tid siden begyndte at få virkelig slemme tømmermænd. Forinden har jeg siden jeg var cirka 16 haft et sundt, men indgående forhold til alkohol som man nu har når man er ung. Jeg har altid fået meget ondt i hovedet osv. efter byture, men ikke noget man ikke kunne klare ved at tage en tur på McDonalds dagen efter.

Men som sagt skete der et skifte for godt et år siden. Jeg begyndte at "udvikle" virkelig slemme tømmermænd; migrænelignende hovedpine, opkast i timevis og ude af stand til at spise og forlade sengen før hen på aftenen. Jeg troede bare, at det var en del af den gode gamle "åhh, dine tømmermænd bliver værre med alderen" og accepterede det. Det seneste halve år har jeg så oplevet flere af histaminintolerance-symptomerne. Jeg kunne sætte kryds ud fra alle disse:

- Løbende næse og øjne, selvom der ikke er tegn på allergi. Denne i særdeleshed.
- Periodisk svimmelhed. Svimmelhed hele dagen for mit vedkommende.
- Ekstrem træthed, en følelse af knock-out. Dette også på "anden-dagen".
- Quinkes Ødem (hævelser omkring øjne og læber, nogle gange omkring halsen).
- Rødmen i ansigtet og/eller på brystkassen.
- Kvalme.
- Opkastninger.
- Kuldegysninger og rysteture. Herunder også hedeture i mit tilfælde.

Jeg har dog imidlertid ikke haft de store problemer med andre histamin-fødevarer. Jeg spiser ofte banan, jordbær, meget rugbrød osv. En undtagelse er dog når jeg skal have min "natsnack", hvor jeg normalt spiser to hele rugbrød - her vågner jeg ofte op med en hovedpine om morgenen eller i løbet af natten. Derudover har jeg nogle gange voldsomme migræneanfald - nok en 6-10 gange om året. Her har jeg dog hidtil ikke haft kontrol over, hvad jeg har spist forinden.

Kan jeg have histaminintolerence i en "mindre" grad? Jeg tåler jo for det meste en række af de fødevarer, der indeholder histamin, men når det kommer til alkohol har jeg det mildest talt forfærdeligt dagen efter. Håber nogen kan svare/hjælpe mig.
Vh fra en irriteret nordjyde.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Inden jeg så dit indlæg havde jeg lige set en ældre tråd herinde, måske er der noget du kan bruge: http://www.netdoktor.dk/interactive/dis ... &sk=t&sd=a

    Jeg reagerer også på nogle fødevarer, men når jeg læser om de forskellige former for intolerance, så får jeg indtryk af, at de medfører diaré, men jeg reagerer med forstoppelse, udover hovedpine.

    Jeg er ved at have indkredset der værste "syndere". Det 3. krydderi er det værste, det medfører migræne-lignende hovedpine og forstoppelse.
    Derudover gær (og gærekstrakt), alkohol, mørk chokolade (jeg tror det handler om fedtstoffet deri), margarine, eddike.

    Jeg er ret overbevist om, at det handler om, at der er nogle ting jeg ikke kan fordøje, f.eks. kan jeg forebygge symptomerne med homøopatisk colocynthis http://www.apo-rot.dk/detaljer/colocynt ... olocynthis
    Colocynthis/kolokvint er et meget stærkt bitterstof (bitterstoffer stimulerer fordøjelsen, prøv at google "fordøjelse+bitterstof"): http://www.herbs2000.com/homeopathy/colocynthis.htm

    For ganske nylig er jeg blevet opmærksom på, at det sandsynligvis hænger sammen med stress, da stress nedsætter produktionen af galde og bugspyt:
    http://www.helse.dk/sadan-far-du-en-sund-fordojelse/
  • Indstillinger
    Mit barnebarn har nogle af de samme symptomer du beskriver. Hun gik til lægen adskillige gange, men de kunne ikke finde årsagen. Hun har derfor prøvet sig frem med hvad hun drikker. Nogle vine, især tørre, bestemte øl med hvede, hård alkohol som ikke bare er vodka, går stærkt ud over hendes åndedræt, og hun får kløe i munden, følelsen af at være hævet inde i kroppen og generelt træthed og ubehag, slet ingen energi, som kan vare i flere dage efter.
    Det kan sagtens være histamin eller sulfitter, som du får det dårligt af. Det kan også være et konserveringsmiddel som de reagerer på.
    Jeg synes du skal prøve dig frem og se om der er nogle drikke du reagerer mere på end andre. Så prøv med at holde dig til kun en slags alkohol når du er i byen eller sammen med vennerne.
Log in eller Registrér for at kommentere.