Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Er det normalt at en neurolog gør sådan?

Redigeret 2 december, 2015, 04:44 i Åben debat om hjernen
For nogle dage siden havde jeg en samtale med en 11-årig pige. Hun fortalte at hun havde været til neurolog fordi hun døjer med hovedpiner. Jeg spurgte ind til hvordan det havde været og hun fortalte blandt andet at han havde bedt hende om at tage sko, strømper og bukser af og gå frem og tilbage foran ham. Det syntes hun var skørt, fordi det jo var hendes hoved der skulle undersøges, men han fortalte at det var for at se om hun gik skævt.
Det synes både hun og jeg egentlig lyder som en rimelig forklaring. Men jeg er jo ikke læge og efter jeg har gået og tænkt over det nogle dage er jeg alligevel blevet usikker.
Pigens forældre var ikke med til mødet med neurologen og hun har ikke fortalt det til nogen af dem efterfølgende. Derfor føler jeg, som den eneste voksne der kender til episoden, et ansvar for at sikre mig at det der foregik ikke var forkert.
Mit spørgsmål er altså om du selv eller nogen du kender har oplevet at blive undersøgt på samme måde i forbindelse med hovedpiner?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg tilstår, at jeg ikke har forstand på det og at jeg ikke vil gøre en mus til en elefant, men det jeg synes virker galt er, at denne pige ikke har fortalt om det til sine forældre.

    Hvorfor har hun ikke det? Er det fordi hun har følt, at der var noget forkert i det, noget hun føler sig flov over?

    Og - har hun det sådan, synes jeg bestemt, der er grund til at handle.

    Jeg synes sådan set ikke, det er i orden at en voksen mand (heller ikke en læge), der er alene med et mindre barn, forlanger at hun skal klæde sig af.

    I øvrigt mener jeg, det efterhånden er helt standard, at når et barn er ved lægen - og tøjet skal af, så har lægen netop sikret sig ved, at der altid er f.eks. en sygeplejerske til stede - netop for at undgå forkerte misforståelser.
  • Indstillinger