Hjem Smerte Åben debat om smerter

Hjælp til ondt i ryggen

Hej Jeg er en ung mand på 30år som til dagligt arbejder som murer, så har et hårdt fysisk arbejde, så har forståelse for at jeg er træt i ryggen efter endt arbejde.. Men har døjet med lænde smerter de seneste 10 måneder. Men har simpelthen så ondt i ryggen når jeg kommer hjem og bliver \"kold\" og især når jeg skal vende mig om natten, eller skal op fra sofaen eller liggende stillingerne.. Har fået taget et røngente af lænden/ryggen og lægerne siger der intet er at se på billederne.. Er der nogen som har oplevet det samme og muligvis har nogle råd/fif til at komme videre? For har prøvet træning og synes ikke jeg kommer videre Jonas Johansen

Kommentarer

  • Du har prøvet træning, men hvilken form for træning har du prøvet?

    Har du haft en professionelt uddannet træner til at se på lige præcis dig og din situation? Har du fået lavet et træningsprogram, der passer til lige netop dig?

    For det tror jeg kan være den rette vej for dig.

    Ligeledes vil jeg foreslå dig at kontakte din arbejdsgiver eller din fagforening og der bede om hjælp til at få indøvet korrekte arbejdsstillinger.

    Og ja - jeg ved godt, at det ikke er lige nemt i dit arbejde, men så vidt jeg er orienteret, så er det også muligt at bruge de rette arbejdsstillinger også i dit fag - i hvert fald i langt de fleste tilfælde. Det er meget vigtigt, at du ikke bruger forkerte arbejdsstillinger i alle de (fleste) tilfælde, hvor det kan lade sig gøre at gøre det på en bedre måde.

    Ingen - og slet ikke samfundet - har brug for, at du får din ryg ødelagt, så du ikke kan fortsætte dit arbejde.
  • Kunne du bruge mit indlæg til noget eller hvad??

    Det her er et debatforum og ikke en brevkasse.

    Jeg synes, det er ret underligt; man skriver ind med et problem. En prøver at komme med nogle råd - og så sker der ikke mere????

    Eller var indlægget bare fra en, der syntes, det kunne være sjov at lave et indlæg og se, om der var nogen, der hoppede på den?
  • Har du prøvet akupunktur? Har haft samme problemer som dig - lyder det til - og der hjalp akupunktur mig på at slappe af.
  • Jeg er helt sikker på, at der ville være kommet mange gode og brugbare råd her, hvis trådstarter havde gidet melde tilbage.

    Og netop akupunktur hører til det, som også jeg har fået stor glæde af i flere sammenhænge.
  • Ja, hvis et svar bliver kommenteret af spørgeren selv, og debattråden således bliver aktiveret igen, er der større sandsynlighed for, at der kommer flere forskellige råd eller bud på, hvad der kan være galt.

    Derfor er det helt klart i spørgerens interesse at reagere – helt bortset fra, at hensynet til almindelig høflighed og respekt for, at en anden person har brugt tid og kræfter på et formulere et svar, jo også normalt vil kræve en reaktion fra spørger.

    Nå, men nu er denne debattråd jo altså blevet aktiveret igen, og det har da givet anledning til, at jeg gerne vil komme med et bud på, hvad der kan være galt. Der er jo andre, der kommer i samme situation.

    Ondt i lænden kan være symptom på D-vitamin-mangel! Og netop det, at spørgeren har besvær med at komme op fra siddende eller liggende stilling er yderligere et tegn på, at det kan være D-vitaminmangel, der er problemet.

    Her er en beskrivelse af typiske tegn på D-vitaminmangel:

    ”En D-vitamin mangeltilstand debuterer gerne med smerter i lænden, der gradvis glider ned i benene og der er ømhed ved sammentrykning af rygsøjlen. Det bliver svært at rejse sig fra en stol uden at skulle bruge armene til hjælp. Sluttelig kommer triadeklangen: Smerter, træthed og depressive symptomer.”

    Citatet stammer fra:

    http://depressionsforeningen.dk/d-vitamin-og-psyken/#

    Jeg kender personligt en mand, der døjede med ondt i lænden i flere år. Problemet var voldsomt og havde konsekvenser for hans arbejde. Lægen sendt ham til mange undersøgelser, men der var intet at finde. Efter et par år fik han undersøgt sin D-vitamin-status, som viste sig at være uhyggeligt lav. Han har nu taget tilskud af D-vitamin og har ikke længere problemer med sin lænd.

    Egentlig synes jeg, at det burde være første skridt for lægen at tage blodprøver ved den slags problemer. Blodprøver vil alt andet lige være billigere og enklere at udføre end dyre røntgenundersøgelser og scanninger. Selvfølgelig vil ondt i lænden ikke altid kunne forklares med D-vtaminmangel. F.eks. har jeg selv i et par år haft lidt problemer med lændesmerter. Det viste sig, at årsagen var en madras, der var blevet lidt for blød efter mange års brug.

    Men at få taget blodprøver burde være første skridt ved ondt i lænden. Blodprøver bør foretages, før man eventuelt udskifter sin madras, vil jeg mene!

    Mange hilsner

    Kameliadamen

    P.S. Til dem, der mener, at jeg har fået D-vitamin på hjernen vil jeg sige: Hellere nævne det én gang for meget, end én gang for lidt. Der er uhyggeligt mange, der har D-vitaminmangel.
  • Hej alle sammen

    Undskyld min inaktivitet!!!

    @lotto

    efter dit indlæg, er jeg begyndt med en personlig træner, dette gir også rigtigt meget, ikke mindst tilfredsstillelse med at have trænet, men det er hele sikkert vejen frem, men det har ikke taget alle mine smerter, men hjulpet delvist.

    @pernille

    jeg har gået med en læge som ugentligt har givet mig akupunktur med strøm, dette gir ro i de efterfølgende dage, men smerterne kommer igen med tiden.


    jeg har i samarbejde med min lægen fundet ud af at mine muskler i lænden er ramt at inflammation, og har i den forbindelse fået lagt to blokader samt modtaget akupunktur med strøm, og detter har hjulpet meget, har sygmeldt mig, for at gi musklerne ro, (i sammenråd med lægen) vi venter derfor 6 uger og lader binyrebarkhormonerne få fred til at arbejde håber dette kan fjerne inflammation. og er blevet rådet til at spise masser med fed fisk, dette skulle efter sigende være godt:D

    jeg gir en melding med det videre forløb, hvis det skulle ha nogen interesse.

    Hilsen Jonas

    PS tak for jeres svar
Log in eller Registrér for at kommentere.