Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Min bedste ven - sociopat

Redigeret 1 december, 2015, 14:28 i Personlighedsforstyrrelser
jeg har været bedste venner med en i 7år. Han fortalt mig her forleden at han er Sociopat, og at han har haft nogle meget onde og slemme tanker i over 8 år som kun er blevet værre og værre, han siger at han ikke har gjort noget ved tanken ENDNU. Han vil ikke fortælle mig hvad det er, fordi han ved at jeg vil HADE ham, hvis jeg ved hvad han tænker, jeg har prøvet at spørg hvorfor han fortælle mig det når han ikke vil fortæle mig hvad det er. han sagde det var en fejl.

Jeg har meget svær ved at tror på at han kan være Socoipat, men er begyndt at blive i tvivl. Da han også har givet udtryk for mig at han er blevet teste for 8-9 år siden for Sociopat og testen var positiv.
Men det der bekymrer mig mest er at den onde tanke han har er værre end voldtag, sige han selv.

-- KORT OM HAM --

Han er meget charmerne og har en IQ på 130. Han har 2-4 venner, og jeg er hans eneste pige veninde, han har i forvejen svært ved at holde kontakt med de andre af hans venner.

Han tag tit i byen og har ikke noget imod at tag alene i byen, for han møder hurtige andre mennesker han kan snakke med. han score MEGET tit i byen og kan få hvilken som helst pige han vælger i byen.
Han har fortalt mig mange gang om de her piger og hvordan det er sjovt at "spille spil" altså hvor hurtig han kan score denne her pige eller hvor mange han kan score på en uge. Han vil gerne ha' en kæreste, men ofte har jeg oplevet at han dropper hurtig de piger der er interesseret i ham og har svært ved at binde sig. han har selv sagt at han manipulere tit med andre mennesker for at få sin vilje. hvilke jeg slet ikke kan se og at han tilpasse sig til pigernes samtaler, selv om han er ligeglad med hvad de snakker om.

Jeg ser ham ikke som en Sociopat, jeg kan virkelig se at han respekter mig og at han virkelig er sød, sjov, charmerne og vi kan altid grine sammen, vi har altid fortæl hinanden når vi har været ked af og vi kan snakke meget dybe samtaler, uden at det er mærkeligt.

Jeg er bange for at, jeg måske tag fejl og at han kan være Sociopat og har de her "onde tanker" og da jeg ikke ved hvad de er, er jeg begyndt at tænke på det væreset da han har sagt en masse små ting igennem de senest par år. Jeg bange for at han måske har en eller anden seksualitet drøm om at slå en ihjel efter sex, da jeg engang så at han ser sådan noget japansk manga, hvor de har sex og slår kvinde ihjel bagefter eller at han tænker på at misbruge en person imod deres vilje, da han siger at jeg vil hade ham for det, fordi han vil hade mig hvis jeg gjord det.

jeg har aldrig blevet påvirker så meget af det han har sagt til mig før, men jeg er bekymreret for om ham, og tænker han har brug for hjælp.

Jeg ved ikke hvordan jeg skal forholde mig, da han har bedt mig om at lad hver med at tænke på det da det kun vil ødelægge vores venskab i sidste ende, men jeg ved ikke om jeg skal prøve at overtale ham til at søge hjælp om at jeg skal stole på om han er sociopat.

Hvad vil i gøre? og er der nogle hjemmesider hvor man som side-person kan få hjælp til at tackle sådan en situationen.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Din ven har brug for professionel hjælp. Han kan ikke diagnostisere sig selv med sociopati, det skal en ekspert gøre. Han bør kontakte egen læge og fortælle ærligt om sine tanker, så vil lægen sende ham videre til de rigtige fagfolk indenfor psykiatrien. Hvis du kan, synes jeg du skal opmuntre ham til at gøre dette.
    Det kan imidlertid være meget svært at åbne op om den slags tanker, så hvis han ikke vil, må du huske at hele ansvaret ikke ligger på dine skuldre.
    Hvis han har en personlighedsforstyrrelse(eller måske endda en form for skizofreni?) er det en sygdom der ligger hen over hans egen personlighed. Han kan altså stadig vise omsorg overfor dig og andre når hans tanker og følelser ikke forstyrres af sygdommen. Men hvis det ikke bliver behandlet, vil det sandsynligvis blive værre og sygdommen vil tage mere og mere over. Derfor er professionel hjælp den eneste vej frem.
    Hvis du ikke kan overbevise ham og du stadig frygter for hans psykiske helbred, bør du måske overveje om han er har et familiemedlem eller en anden ven som kan hjælpe. Pas på med at fortælle dem alt, han har fortalt dig. Han har vist dig enormt meget tillid ved at dele det her med dig, og den tillid ville det være synd at bryde. Men fortæl dem at du er bekymret og at du tror han har brug for hjælp.
    Det er en meget stor byrde for dig at gå alene med, så måske ville det også være godt for dig at få afløb for dine bekymringer hos en som du føler dig tryg ved(og som ikke nødvendigvis kender din ven).
    Jeg håber din ven får det bedre snart.
Log in eller Registrér for at kommentere.