Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Min læge har anbefalet mig cykle

Redigeret 28 september, 2017, 09:21 i Åben debat om overvægt
Hej,

Jeg har været svært overvægtig i flere år, men har endelig fået tabt mig en del. Vægten har dog stået stille det sidste år, og nu har min læge så anbefalet mig at begynde og cykle fordi det er godt for mine dårlige led.

Jeg har aldrig ejet en cykel, så ved ikke hvad jeg skal starte med? Det skal være en damecykel med kurv men nu har jeg så set den her elcykel. Er der nogen der har sådan en, og kan anbefale den?

https://www.smartcykler.dk/kildemoes-ci ... -2015-dame

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hvis du aldrig har prøvet at cykle, så vil jeg anbefale dig, at vente med en elcykel.
    Jeg har cyklet meget i de unge år, men ikke de sidste 17-18 år. Jeg fik en sygdom, som gjorde, at jeg havde balanceproblemer. Det mener jeg selv, at jeg har det ok med nu.
    For et års tid siden arvede jeg en splinterny elcykel, en af de rigtig dyre. Jeg har kørt lidt på den. Men en dag jeg ville cykle, havde nogen pillet ved displayet, altså hvor meget motoren skulle yde, og samtidig var jeg ikke opmærksom på hvor meget luft der var i dækkene.
    Der havde jeg nær stået på hovedet med den. Siden har jeg ikke rigtig turdet køre på den.
    Jeg kan til gengæld ikke mere cykle på en almindelig cykel. Jeg har ikke kræfter til den. Jeg har en helt ny cykel der også bare står. Elcyklen er nemmere, fordi jeg ikke skal bruge så mange kræfter, til gengæld oplevede jeg så også, at den er ikke ufarlig.
    Det skulle gerne være mig der kører med cyklen og ikke cyklen der kører med mig.
    Hvad med en motionscykel?
  • Indstillinger
    Hej mettemomo

    Altså, hvis dit formål med at cykle hovedsagelig er, at du gerne vil tabe dig i vægt, så vil jeg da råde dig til at købe en almindelig cykel med rugbrødsmotor!

    Pointen går ligesom tabt, hvis man køber en eldrevet cykel.

    I det hele taget er jeg stærk tilhænger af, at man får motion på naturlige måder: ved at danse, gå, løbe, cykle, lege med børn eller børnebørn, lave havearbejde eller svømme.

    Jeg kører på min cykel, når det er nødvendigt, fordi jeg skal på besøg eller købe ind. Cyklen er meget anvendelig til transport af tunge indkøb.

    Hvis man køber en motionscykel eller måske et abonnement i et fitness-center, er der stor risiko for, at ingen af delene bliver brugt. Hvis derimod motion indgår som et naturligt led i hverdagen, fordi man nu engang skal transporteres fra A til B, glemmer man aldrig at motionere.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Det afhænger af, hvis du ønsker at gå i bjerge eller gade. Cyklen butikken var meget nyttigt for mig at besvare mine spørgsmål.
  • Indstillinger
    Redigeret 14 maj, 2018, 09:30
    Hej Mette,

    Jeg vil også fraråde, at du køber en elcykel. Specielt hvis du skal tabe dig. MEN med det sagt, så kan du komme mere omkring, og starte blødere op, da man jo skal træde på en elcykel.

    Alternativt kan du købe en alm. cykel, og købe en cykelholder til bilen, så du kan komme rundt til andre mere spændende naturoplevelser. Jeg fandt inspiration i denne test af cykelholdere: (Link fjernet, redaktionen).

    Dbh. Torben
  • Indstillinger
    Har du evt. overvejet en motionscykel?
    Den kan du køre på i mens du f.eks. ser tv?

    Mvh. Louise
Log in eller Registrér for at kommentere.