Hjem Sind og psyke Åben debat om depression

Jeg kan ikke mere.

Redigeret 16 oktober, 2015, 04:08 i Åben debat om depression
Som overskriften siger, så kan jeg ikke mere. Jeg søger gode råd og midler til at kommer over en depression.

Min historie:
November 2011 Jeg er 17 år og jeg får det psykisk rigtig dårligt. Min familie sender mig til læge, som henviser mig til en psykolog. Januar 2012 starter jeg ved psykolog og får konstateret en svær depression og angst. Min psykolog finder ud af at jeg ikke kan klare dette uden medicin. Marts 2012 starter jeg på medicin, men jeg en af de mange personer der får svære bivirkninger. Jeg er i konstant kontakt med læge og får taget blodprøver hver anden uge. Medicinen hjælper ikke, og depressionen og angsten bliver kun værre. Jeg vejede 56 kilo og var 166 inden jeg startede på medicinen, men taber mig 12 kilo i perioden hvor jeg får medicin.
I sommeren 2012 stopper jeg hos min psykolog, og bliver henvist til psykiatrisk afdeling. De prøver anden medicin på mig, men må til sidst opgive, og jeg trapper ud af medicinen, hvilket resulterer i abstinenser, og jeg må ud og kaste op 20 gange om dagen i en måned.
i 8 måneder får jeg ingen form for behandling hverken samtale eller medicin. I maj 2013 starter jeg hos en psykiater, men vi kommer ingen steder. Efter jeg har gået hos hende i et år må hun give op, og sende mig til samtaleterapi hos en psykolog.
Vi er nu i juni 2014 og jeg har ikke følt glæde i mange år. mine psykiske problemer har også gjort at jeg har mistet mange venner da der ikke er det store overskud, når jeg kommer fra skole.
August 2014 starter jeg hos psykolog. Hun virker sød og jeg er klar til at få det bedre, og få et normalt liv som alle andre unge menneske. Der sker dog ikke noget, jeg føler stadig ingen glæder eller livs lyst.
Marts 2015 siger min psykolog at vi ikke kommer videre, og det ville være spild af mine penge at forsætte. Hun foreslår derfor, at jeg bliver henvist til psykiater som jeg så går hos nu. Jeg får det kun værre og værre og bor pt hos mine forældre da jeg ikke kan tage vare på mig selv.

Men nu kan jeg ikke mere. Der er ikke mere energi eller livslyst tilbage i mig. Alt hvad jeg har prøvet har ikke hjulpet mig. Dette er et sidste råb om hjælp! Er der nogen derude der har fået en behandling der virker. Jeg villig til at prøve alt dog ikke de såkaldte lykke piller.
Hilsen en træt 21 årig piger der bare ønsker at bliver glad..

Kommentarer

  • Hej Julie

    Du er hårdt ramt, og jeg føler virkelig med dig.

    Jeg har også prøvet at stå i den situation, hvor hverken læger, psykiatere eller psykologer kunne hjælpe mig. Jeg har haft kolossalt mange alvorlige depressioner, men det er heldigvis fortid nu.

    I mit tilfælde var problemet, at jeg ikke havde gavn af de almindelige antidepressive midler (dvs. dem, der udelukkende forstærker virkningen af signalstoffet serotonin). Derudover manglede jeg jern, og jeg har fundet information om, at vores lever ikke kan omsætte medicin ordentligt, når man har jernmangel.

    Det er derfor, at jeg stiller dig spørgsmålet: Er du blevet tjekket for vitamin- og mineralmangel?

    Normalt er det noget, en praktiserende læge gør som det allerførste, når man kommer med symptomer på depression. Men nogle gange er lægen så fokuseret på, at der er tale om en sygdom, der må være forårsaget af ”noget psykisk”, at vedkommende glemmer, hvad der er god lægepraksis.

    Og sådan var det i mit tilfælde. Alvorlig jernmangel kan forårsage depression, og jernmangel kan betyde, at man kun mærker bivirkningerne af antidepressiv medicin – ikke nogen positiv effekt.

    Jeg vil tro, at jeg også har haft D-vitamin-mangel, men jeg ved det ikke med sikkerhed, for D-vitaminniveauet blev først målt langt senere, da jeg allerede var begyndt at tage D-vitamintilskud. Sagen er, at D-vitamin-mangel også kan medføre depression, formodentlig fordi D-vitamin er nødvendig for dannelsen af endnu et vigtigt signalstof, nemlig noradrenalin.

    Det viste sig nemlig, at antidepressive midler, der også øger virkningen af noradrenalin virkede på mig. Den slags giver man normalt ikke til at begynde med, og min daværende psykiater afslog at give det til mig. Men min nuværende praktiserende læge havde ikke betænkeligheder ved at give mig medicin af mærket Mirtazapin, der virker på både serotonin og noradrenalin.

    Men måske har du allerede afprøvet antidepressiver, der også virker på noradrenalin? Du skriver jo ikke, hvilke slags medicin, du har afprøvet.

    Det, der virkede for mig, var altså
    1. At få kompenseret for min jernmangel
    2. Sørge for, at jeg ikke mangler D-vitamin
    3. At tage et antidepressivt middel, der øger virkningen af signalstoffet noradrenalin

    Mit råd til dig er, at du går til læge og bliver tjekket for vitamin- og mineralmangel. Hvis du allerede er blevet tjekket tidligere, er det jo godt, men det kan være længe siden nu, og du har kastet meget op, så jeg vil mene, at du må have en ny undersøgelse.

    For en ordens skyld skal jeg lige tilføje, at jeg i mange år og med godt resultat behandlede mig selv med naturmedicinen perikon. Men det var, fordi jeg ikke havde andre muligheder. Jeg vil mene, at det er bedre for dig at få lægehjælp. Det kan nemlig være svært at finde den rette dosis.

    Mange hilsner og god bedring

    Kameliadamen
Log in eller Registrér for at kommentere.