Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Intet vægttab i 5 år

Redigeret 27 oktober, 2015, 04:33 i Åben debat om overvægt
Hej, jeg er en pige på 20 år, er 167 og vejer 70 kg. Jeg skriver fordi jeg i et par år nu, har prøvet at tabe mig. Jeg træner cardio + hård styrketræning 5 gange om ugen, som jeg altid har gjort. Jeg startede med at indtage 1200 kalorier om dagen, men læste mig frem til at det var for lidt, så jeg begyndte at spise 1400 kcal om dagen i ca. Et år. Jeg nægtede at give op! Jeg tabte stadig ikke et eneste kg og min fedtprocent er blevet målt og er stadig den samme som den var i starten 31,6. Efter ca 3 år hvor jeg havde prøvet på egen hånd uden held, besluttede jeg mig for at skrive til en persontlig træner, som jeg har læst rigtig meget om og hørt meget om. Han er nu min coach og har været det i 2 mdr. Jeg har 100% fulgt hans kost og træningsplan som han har lavet til mig og ingen resultater overhovedet, min fedtprocent er faktisk steget til 31,8. Han forstår ikke hvorfor jeg ikke kommer nogen vejne overhovedet og det gør jeg heller ikke. Det er så frustrerende! Efter alt mit hårde arbejde, burde jeg i det mindste have tabt lidt?..

Derefter tog jeg til lægen med problemet og fik taget en blodprøve, som siger at mit stofskifte er normalt og at jeg ikke har PCO. Kun et af mine PCO tal er forhøjet. Nu vil min læge ikke hjælpe mig mere, fordi hun ikke ved hvad det kan være...

Det betyder så meget for mig, at få sådan en trænet og sund krop, men jeg er ved at give op!

Er der nogen der ved hvad der kunne være grunden til dette?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej, jeg føler virkelig med dig, men tænker at du måske vejer, hvad du skal! Det lyder måske underligt og kan virke provokerende, men ud fra din levevis mht. mad og motion er dit system jo i balance.

    Jeg har i 25 år haft spiseforstyrrelser og har i perioder vejet 48 kg og i andre 105 kg. jeg er 170 cm høj og når jeg ser tilbage var jeg gladest og i nogenlunde harmoni med mig selv da jeg vejede 72 kg.

    Jeg tror ikke at du skal fokusere så meget på tallene som på hvordan du har det psykisk. Gør det dig ked af det at du vejer 70 kg?, har du dårligt selvværd?, hvordan er dit sociale liv?

    At være fokuseret på tallet på vægten, kan ødelægge lange perioder af dit liv, og så længe du er rask og sund, motionerer og spiser ordentligt skal du ikke bekymre dig om tallet – hvis du fokuserer alt for meget på tallet, frem for hvordan dit liv ellers er, kan du være på vej til en spiseforstyrrelse.

    Mht. kalorieindtag; 1400 kcal om dagen er alt for lidt - prøv at veksle mellem 1400 - 2200/2300 kcal. Så længe din krop kun får 1400 kcal tror den at der er hungersnød og holder på fedtet. Det var en livsreddende funktion i stenalderen, hvor der ikke samme adgang til mad som i dag og vores kroppe har (desværre) ikke fulgt evolutionen og "lært" at der er oceaner af mad i dag.

    Jeg håber at du finder fred med din krop, som den er. Se dig selv i spejlet eller få én til at tage nogle fotos af dig og prøv (helt nøgternt) at se på din krop. Den er helt som den skal være! :-)
  • Indstillinger
    Jeg kan godt høre hvordan det lyder.. Alle de læger jeg har snakket med, tror også det er noget psykisk, men det er det virkelig ikke. Jeg ville være ligeglad, hvis jeg vejede 100 kg, med en flot trænet krop som jeg vil have. Jeg er kun 167 høj og jeg bruger næste str L i tøj. Da jeg startede på min diæt og træning, brugte jeg str S. havde kun et par kg jeg ville af med og derefter begynde at træne muskler. Jeg har taget rigtig meget på, efter jeg begyndte at spise sundt og træne. Jeg har billeder der beviser det og det kan lægerne godt se, men de ved ikke hvad det kan være.
    Jeg kan ikke passe noget at mit tøj mere og vil ikke købe nyt, fordi jeg bliver ved med at tage på :/
  • Indstillinger
    Tager du forresten noget medicin? Mange anti-depressive midler har vægtstigning som bivirkning, så det skal du selvfølgelig tage i betragtning. Derudover var du jo kun 15 år, da du startede med at træne og kroppen lndrer sig jo på fem år - især ifm. graviditet og andre hormonelle faktorer (fra pupertet til kvinde)!
    Du må bare ikke give op – det er bedst at leve som du gør og de fleste kvinder tager et par størrelser på når de er færdigudviklet.
    Alt godt herfra! :-)
  • Indstillinger
    Det også rigtigt, men tror ikke det er grunden til at jeg ikke taber mig. Nu har jeg jo været i kcal underskud siden jeg startede som 15 årig + hård træning + forløb med persontlig træner.

    Jeg Får antibiotika en gang om året, da jeg får infektion hvert år. Terbinafin efter infektion fordi jeg får svamp, men det får jeg ikke mere pga. min lever ikke kunne tåle dem. Ellers får jeg ikke noget medicin.

    Tænker det kunne være insulinresistens...
    Type 1 diabetes, PCO..?

    Skal til gynækolog d. 10 dec men det er jo bare så lang tid. :(((
  • Indstillinger
    Prøv at læse om antibiotika og vægtstigning. Det er evidens for at antibiotika giver vægtstigning!
    Antibiotika en gang årligt, lyder i øvrigt som ret meget.. Må jeg spørge, hvorfor du får det så ofte?
    Jeg er ikke tilhænger af dr. Google, men prøv at søg på antibiotika + vægtstigning. Alle lægemidlet afhjælper mange sygdomme, men der er desværre bivirkninger ved alle typer medicin.

    Læs f.ex.: http://dk.dietmouseproj.com/diet-tips/antibiotika-vægtøgning.html
    eller
    http://www.diabetes.dk/aktuelt/nyheder/ ... fedme.aspx

    Jeg ønsker dig al mulig held og lykke med at få løst problemet, men igen — du er hverken et ringere menneske og du står ikke alene.

    Måske vil det gavne dig at skifte læge. Det lyder ikke til at I kommunikerer på en gavnlig måde.
  • Indstillinger
    Jeg får hele tiden infektion.. Ved ikke hvorfor, det kan lægerne ikke fortælle mig. Har lige skiftet læge, så må jeg lige høre hvad hun siger til det.

    Jeg vil lige prøve at læse lidt om det antibiotika, tak for svarene :)
Log in eller Registrér for at kommentere.