Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Astma - stemme har ændret sig af inhalator ?????hæshed

2»

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg har læst det hele igen.

    Der står højt og tydeligt under bivirkninger at problemer med halsen kan man undgå ved at skylle munden. Det passer IKKE.

    Var det Rosa, der skrev de udmærket kendte problemet på øre næse hals afdelingerne. Men det gør de måske ikke på lungemedicinsk afdeling, for jeg fik ikke noget at vide. Kun at jeg skulle skylle munden. Og det har jeg gjort og samtidig børstet tænder.

    Jeg mener det er ulykkeligt man ikke får den slags at vide. Før var jeg plaget af en smule astma, måske, for lungerne fejler intet, som en anden også skriver. Jeg hev efter luft ved anstrengelse Nu er det værre for jeg har fået et frygteligt besvær med min hals og det er bestemt ikke rart.

    Jeg læser lotte123 skriver akupunktur skulle være godt , det var måske værd at prøve. Jeg anede ikke astma medicin kunne have den slags bivirkninger. Jeg kender til to, som har fået det i mange år uden besvær.

    Jeg vidste min hals var sart, så jeg skyllede munden grundigt og børstede mine tænder hver gang. For at undgå svamp, men det er jo ikke svamp.

    Jeg var ellers superglad, for i begyndelsen var det hele godt. Alle problemer var væk indtil......
  • Indstillinger
    Jeg skriver både for at få "luft" og for at andre kan vide hvad de eventuelt kan risikere.
    Efter en lungebetændelse i oktober måned har jeg hevet efter luft ved den mindste anstrengelse og havde en smule ondt midt i brystet.
    Min læge sendte mig til sygehuset og mit hjerte blev undersøgt. Det fejlede intet, tværtimod. Mine lunger fejlede heller ikke noget, men det var "astma",

    Jeg fik Giona Easyhaler, som jeg skulle bruge to gange om dagen. Jeg var lykkelig, for den fjernede ALLE mine skavanker. Flere fortalte mig de også havde astma og havde fået medicin i flere år. Så jeg var bare så glad over det gode resultat.
    Jeg læste om bivirkningerne at man ved at skylle munden kunne undgå svamp. Så jeg var meget omhyggelig med skylle mund og børste tænder efter begge gange.

    Efter en måned begyndte min hals at opføre sig underligt. Det føltes som om der sad en stor klat slim i halsen. Det gik også ud i ørerne. Min stemme blev efterhånden meget påvirket. Mine smerter i brystet kom voldsomt tilbage. Jeg stoppede med medicinen i to dage, fordi jeg tænkte om det kunne være den. Da det ikke virkede begyndte jeg igen at tage medicinen.
    Men det blev værre og jeg besluttede at stoppe i længere tid.



    Lotte123 skriver. "Selvfølgelig kan binyrebarkhormon ikke helt af sig selv finde ud af, at lade være med at virke, når den har passeret luftvejene. Hvordan ved den i øvrigt mon det?"


    Det tror jeg på, for jeg begyndte at rende på toilettet tre gange i træk med 10 min. mellemrum om natten og så igen lidt senere. Jeg tissede lidt og langsomt. Jeg tænkte overhovedet ikke på det kunne være medicinen før efter i nat.
    Jeg tisser normalt og skulle kun op en gang. Jeg lå heller ikke med varmepude på brystet for at lindre smerten.

    Nu spekulerer jeg. Blev mine nyrer også påvirkede. Jeg ved det ikke, men mistanken er der. Jeg tænker på alle de år, hvor jeg fik blodtryksmedicin, som jeg blev syg af. Så meget at jeg blødte om natten ud af munden/næsen. Jeg rendte på wc 6 gange om natten. Jeg havde ondt i brystet og blod i urinen.

    Min daværende læge gjorde, ingenting. Joe, lige til at begynde med blev jeg sendt til sygehuset, hvor en læge gav mig ny medicin hele tiden. Jeg blev mere og mere syg. Jeg forlangte at blive flyttet til et andet sygehus og fik en ny læge.venlig og rar, men behandlingen var den samme. Ny medicin og ny medicin. Jeg begyndte at besvime. Så gav jeg op, sagde jeg ville ikke mere.

    Så skete der et mirakel . Asklepios her på debatten skrev og fortalte det kunne være et hjælpemiddel i medicinen, der kunne årsagen. Jeg fandt ud af hvilke medicin jeg kunne skifte til og det hjalp.
    Jeg skulle have to slags medicin og det ene fik jeg tilskud til fra lægemiddelstyrelsen. Jeg fik det fantastisk.

    Så en dag da jeg ville hente medicin var tilskuddet fjernet. Jeg betalte næsten 1000 kr for den ene slags. Jeg troede det var en misforståelse og ringede til lægemiddelstyrelsen. Jeg talte med en meget uforskammet “herre”. Jeg skulle igen forsøge med flere slags medicin før min læge kunne søge tilskud. Det turde jeg ikke. Jeg betaler selv for medicinen nu.
    Det endte med jeg græd og sagde farvel. Og der skal ellers meget til.

    Jeg har haft det godt siden, men så kommer dette. Jeg har ikke mere den store tillid til sundhedssystemet. Hvad så nu. Jeg er bange for mistroen, som jeg har oplevet nok af. Måske skulle jeg bare hive efter luft.

    Jeg er lidt lettet nu. For jeg har fået det en smule bedre. Min stemme er dog stadig påvirket, ja alle de dumme symptomer er der stadig, men i mindre grad.

    Jeg har sagt til mine børn de må sørge for, hvis jeg skulle havne på et plejehjem en dag, så skal de sørge for jeg ikke fyldes med medicin. Jeg er ærlig talt bange også fordi jeg ser hvordan "plejen" udvikler sig. Gid jeg må dø i min seng.




    PS. Jeg skulle også have kolesterolmedicin, sagde lægen dengang. Hold da op, hvor blev jeg syg. Jeg stoppede efter få dage og jeg tager det ALDRIG mere.
    I dag kender jeg kun en, der tager det. De andre er stoppet. Jo, min veninde tog også kolesterolmedicin. Hun døde 65 år gammel. Jeg kan ikke sige det var medicinen, men hun døde trods den medicin.
    Medicin kan både være himmel og helvede. Bare lægerne ville tro på det, så man kunne få den rigtige hjælp.
  • Indstillinger
    Tjae, jeg får det langsomt bedre. Men astmaen er kommet tilbage. Jeg foretrækker dog at hive efter luft og småhoste end have sviende smerter i brystkassen og en forfærdelig hals.

    Jeg drikker kamillete med citron og honning. Gurgler hals med lunken saltvand og krydser fingre og håber det bedste. Smerterne i brystkassen er næsten forsvundet, men en smule trykken havde jeg også inden jeg begyndte på medicin, såe....

    Det værste er jeg nu er blevet endnu bange for at afprøve medicin. Hvis jeg dog bare var blevet advaret om det kunne ske. Nu føler jeg man fra systemets side er nærmest ligeglad, som da jeg blev syg af blodtryksmedicin.
    Jeg mener også jeg startede med alt for stor en dosis. Ingen spurgte mig om jeg havde svært ved at tåle medicin.

    Og jeg, der var så glad en måned, hvor jeg blev rask. Det var rart at være fri for at hoste og hive efter luft, men så skal jeg lige love for der kom bivirkninger.

    Mit håb er nogen har prøvet det samme og melder tilbage.
  • Indstillinger
    Hvis man ikke før har været i behandling med inhaleret binyrebarkhormon, skal man normalt starte med en lav dosis (200-400 mikrogram i døgnet for voksne

    citat slut

    Jeg startede med 800 mikrogram.
    Kan det mon være grunden til jeg døjer med en voldsom irriteret hals og sviende tunge. Nu er det en uge siden jeg stoppede og det er bedre, men jeg er kommet fra asken og i ilden.

    Inden medicinbehandling hev jeg efter luft, men jeg kunne da godt holde det ud. Dette er fortvivlende, for min hals og tunge har det ikke godt. Gid jeg aldrig var taget på sygehuset, for det er ulideligt.

    Jeg håber stadig på svar fra en, der har erfaring i brug af astma medicin.
  • Indstillinger
    Selvom du skyller munden godt, kan du ikke skylle der hvor problemet opstår. Jeg døjer stadig væk med at være hæs.
    Nu skriver du om svien i brystet. Du skal være opmærksom på, om dit problem skyldes mavesyre. Det går nemlig også ud over stemmen, halsen,spiserøret og lungerne, hvis det er, hvor det ikke skal være.
    Jeg har haft det sådan i mange år, og blev behandlet for astma.
    Jeg går i øjeblikket til undersøgelser omkring dette. Det er halslægerne der har henvist mig.
    Jeg begyndte at vågne om natten med brystsmerter. Alt er undersøgt, det er ikke hjertet, som man formentlig først antager.
    Jeg har et spiserørsbrok og dårlig lukkefunktion ved mavesækken.
    Det har halslægerne haft mistanke om i mange år.
    Jeg har fået lavet en gastroskopi, men skal om en uge have målt nogle andre ting i maven og spiserøret. Hvad man så gør ved det, ved jeg ikke noget om endnu.
    Jeg er simpelthen røget ind i sådan en situation, hvor jeg skal til mange undersøgelser. Ikke kun det her.
    Jeg er glad for, at jeg bor i et land, hvor dette kan lade sig gøre.
    Det værste er, at man møder de her effektive læger. De er sikkert dygtige, men det føles meget ubehageligt. Lidt ligesom en bil, man sender på værksted.
    Ret skal også være ret. Mine halsproblemer og maveproblemer hører til på Køge Sygehus. Det er et sygehus, hvor man stadigvæk får følelsen af, at blive talt med og til. Jeg får ikke den der ubehagelige følelse af, at være ligesom min bil, når jeg sender den til mekanikeren.
  • Indstillinger
    Hej,

    Jeg tager også astma medicin - inhalator og har fået de samme info om at skylle munden, som jer.

    Jeg skyller dog ikke munden i vand, men derimod i vand med æblecidereddike ELLER skyller i hjemmelavet ingefærdrik. Jeg drikker det så også dagligt og har helt sikkert været medvirkende til at min stemme er meget lidt hæs/ru og iøvrigt ikke har bivirkninger - måske ud over humørsvingninger - og kun når jeg har været syg, døjer jeg med slim. Når du drikker ovenstående, reducerer du også syreirritation i dit system, da begge er basiske.

    Vh
    Kevin
  • Indstillinger

    Det er gået sådan, at jeg blev klar over jeg ikke kunne tåle astma medicin. Jeg brugte en saltpumpe i stedet for. Den var god. Men, jeg opdagede det var min blodtryksmedicin jeg ikke kunne tåle. Da jeg stoppede med det og nu kun tager en tablet og drikker rødbedesaft kan jeg holde blodtrykket nede. Alle mine kvaler forsvandt også den astma, der blev sagt jeg havde.

  • Indstillinger

    Jeg finder tilfældigt dette, medens jeg sidder og læser. Jeg fik ingen hjælp på sygehuset og jeg stoppede med astmamedicinen, som gjorde mig dårlig. Jeg fik det råd af en, at bruge en saltpumpe. Købt på apoteket. Den hjalp og der var ingen bivirkninger. Det er ikke nemt at huske tidspunkter o.s.v. , men da jeg stoppede med noget blodtryksmedicin jeg fik, viste det sig at være den, der gav mig astma. Åbenbart ødelagde den medicin lungerne.

  • Indstillinger

    Jeg startede også med 800 mikrogram i forebyggende. Senere er jeg blevet sat ned i dosis.

    Sidst jeg var på apoteket bad jeg dem om de ville tjekke hvordan jeg tager den. Den søde apotekerdame mente, at jeg har en god sugekraft. Så det tyder på at jeg tager den rigtigt og har god udbytte af den. Jeg vil nødigt undvære den. Inden jeg fik den forebyggende, havde jeg astmaanfald hver uge.

  • Indstillinger
    Redigeret 5 februar, 2022, 09:27

    Bestil medicin mod astma med en online recept - euroclinix.net

Log in eller Registrér for at kommentere.