Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Skal jeg være bekymret for disse uforklarlige sår?

Redigeret 20 december, 2017, 19:08 i Åben debat om hud og hår
Advarsel: Klamme billeder af mystiske sår på min ryg og mave. Spis op før du åbner.

http://imgur.com/a/s5xMw

Det har set sådan ud i mere end et halvt år... ja, faktisk er det snart et år siden det begyndte. Jeg er ved at skifte læge, men jeg skulle sådan set have været til hudlæge engang i juli, men jeg vil bare høre om nogen har set dette før?

Jeg er virkelig bange for at jeg måske har hudkræft, da mine sår ligner lidt de billeder jeg engang så af hudkræft... måske endda melanoma, da de har asymmetrisk form.

Jeg ved ikke om de bliver større, men de tre jeg har på maven kom af sig selv, først som en lille kløende rød plet som jeg kløede i, og vupti, så har de bare set sådan ud siden, og de heler ikke, men de kløer heller ikke mere. De ser bare uhyggelige ud.

Og ja, der er også kommet et på min højre arm, som man kan se.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg synes da bestemt, det er noget, du skal tage seriøst. Dog – ingen på et debatforum kan se om lige præcis dine sår er noget alvorligt eller om de ikke er. Det kan kun fagfolk vurdere.

    Du er ved at skifte læge, men ” skulle sådan set have været til hudlæge engang i juli, ” ???

    Hvorfor i alverden mødte du ikke op til det? Der er desværre ret lang ventetid på tider hos en hudlæge.

    Jeg foreslår, at du møder op til din nye læge snarest, får set på det her, og får vurderet, om du skal have en hastetid hos en hudlæge.
  • Indstillinger
    Jeg er enig med lotte
  • Indstillinger
    Tænkte jeg ville skrive en opdatering da der er gået noget tid og ting er sket. Stadig ingen diagnosis, sårene er de samme og jeg har fået en ny i nakken og nohæe mindre læsioner på begge arme. De generer ikke synderligt meget - de bekrymrer bare en del.

    Jeg var til hudlæge i 2015. Han sagde det var aknr og jeg kom på en 5 måneders Isotretinoin-kur. Det hjalp selvfølgeligt ikke da det tydeligvist ikke var akne. Det gav mig også stress og jeg måtte fokusere på mit studie trods problemet. Jeg følte heller ikke min hudlæge tog sig ordentligt af det. Vi tog wn biopsi og det var ikke ondartet og der var ikke meget at sige andet end nogen spekulation om, om det var en mastcelle-indsamling.

    Omkring sidste september fik jeg en ny hudlægetid da problemet fortsat ikke forsvinder med tiden, der kommer kun nye mærker. Han var hurtig til at indrømme at det nok ikke er akne. Det skal også siges at min læge mente det kunne være børnesår, men kuren gjorde som forventet ingenting. Min hudlæge holdt dog fast i at det er ar fra bunselignende forandringer, og derfor skulle jeg have sådan noget duoderm plaster med creme smurt på et par gange om ugen til at lindre sårdannelsen. Det hjælper en lille bitte smule men i mellemtiden er der som sagt igen kommet nye hudfprandringer på armene osv, det er jo bare symptombehandling. Ingen gider undersøge hvad fanden der egentlig er galt. Jeg måtte så skuffe min hudlæge med at problemet stort set er uændret ved sidste tjek hvorefter han sendte mig ud, uden at jeg fik en ny tid.

    Så konklusionen bliver ingen klogere på. Jeg har siddet og søgt på alverdens ting på nettet fordi de professionelle ikke engang virker interesserede, og det er efter min vurdering ret svært at sige at der ikke er noget galt, for så ville min ryg, mave, hals og arme jo se normale ud. Jeg har meget kraftigt overvejet om jeg har en form for Mastocytose. En E-Hudlæge jeg kontaktede gor et år siden foreslog vidst dette (men yderligere undersøgelser blev for dyrt da det var en privat bestilling) og det kan være enten genetisk forsaget eller være kommet af fødevare allergi.

    Alternativt er det fransk rosen... Jeg synes bare ikke det ligner sådan helt, og jeg er stadig vekymret for at det jeg har kan være en type hudkræft da et par af læsionerne ligner et billede jeg så af atypisk modermærkekræft.

    Jeg har tænkt over hvad jeg har har spist og også om de ADHD behandlende tabletter jeg prøvede i 2015 og i år kan være med til at forstyrre cellevæksten et sted i min krop. Jeg tog ritalin i 2014 julen, og dette udbrud begyndte omkring februar 2015. Jeg tog strattera omkring august 2017 og det var første uge ved studiestart i september at det kløede på halsen som nu har efterladt endnu et uhelende rød-brunt mærke med sår/skorpe og en lille prik i midten. Det kan også være forsaget af stress, måske. Jeg har megey angst og stress.

    Jeg ved bare ikke hvad jeg skal gøre når min hudlæge virker afvisende.
  • Indstillinger
    Hej

    Linket i dit første brev synes jeg ikke virker mere så jeg kunne ikke se hvordan såret ser ud.

    Imidlertid tyder det på at du ikke kan tåle kemisk medicin. Retalin kan f.eks. give bivirkninger såsom udslet og røde prikker på huden eller skællet hud.

    Stress og angst kan som du selv skriver også fremprovekere sygdom. Det gælder om at finde ud af årsagen til stressen og så gøre noget ved årsagen.

    Det er muligt at finde ud af om man mangler nogle cellesalte ved at se på karakteren og farven af udslet og kropsafsondringer. Hvis kroppen mangler et eller flere af disse cellesalte så skal det tilføres. Her hjælper ingen symptombehandling.

    http://naturligmedicin.com/cellesaltval ... fsondring/

    Disse cellesalte kan købes overalt - søg på cellesalte på nettet.

    Som et suplement til cellesalte kan man lave et omslag af aktivt kul og sove med det hver nat i et par uger eller indtil problemet er forsvundet.


    Overfladen på 5 gram aktivt kul er så stor som en fodboldbane. Derved kan aktivt kul adsorbere enorme mængder giftstoffer. Man ved i dag at aktivt kul neutraliserer over 4000 naturlige og menneskabte giftstoffer såsom stryknin, morfin, nikotin, sennepsgas, theobromin, koffein og de fleste skadelige bakterier bla. miltbrand (anthrax), hvad enten de befinder sig i maven eller udenfor.


    http://naturligmedicin.com/aktivt-kul-a ... ng/#omslag
  • Indstillinger
    Nu venter jeg bare på at få en henvisning til en hudlæge i Esbjerg, men i mellemtiden gravede jeg den email op fra tidligere og ganske vidst, det tyder ifølge den hudlæge på at jeg har "Mastocytose" som jo desværre er en meget sjælden men ikke nødvendigvis alvorlig sygdom -- den forsvinder dog ikke af sig selv og muligvis er der ikke en decideret "kur".

    Det er en lidelse hvor der produceres for mange mast-celler i nogle af ens organer, som tarmen, leveren osv. men i modsætning til cancer duplikerer det ikke sig selv. Der er dog en mastocytose art som klassificeres som en form for leukæmi, men ud fra det jeg har læst er det nok ikke den type jeg er ramt af da det primært har vist sig i huden.

    Det siges åbenbart at børn der får denne sygdom tidligt vokser sig af med den, mens at voksne har det kronisk. Jeg kan ummidelbart ikke tåle for meget histaminindholdrigt mad. Histamin produceres af mastceller, så ummidelbart kan man undgå at det bliver værre ved at spise færre histamin-rige fødevarer og også pt. skrev min hudlæge at jeg skal tage Alnok som er et antihistamin allergi-præparat - men dette er indtil jeg får fundet ud af om det ER mastocytose jeg har.

    Jeg skal have kontakt til en anden hudlæge end ham i grenå. Jeg læste lige anmeldelser og jeg kan se at jeg ikke er den eneste der føler han har fejet mine problemer væk. Når jeg kommer til den hudlæge skal vi gen-tjekke mine sår/ar/bylder whatever og jeg skal have taget en såkaldt "Serum tryptase" måling ifølge min email, da det kan angive hvor stor en mængde mast-celler der er rundt omkring i kroppen.
Log in eller Registrér for at kommentere.