Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Stop med Abilify

Redigeret 23 september, 2015, 06:03 i Skizofreni
Hej,

Jeg har i en årrække (ca. 3 år) taget Abilify mod udifferentieret skizofreni.

Sagen er nu den, at jeg har det så godt, at jeg i samråd med lægen, er trappet ud.

Jeg tog 15 mg og trappede ud med 5 mg ad gangen. Det har taget 4-6 måneder at trappe ud.

Det er 1½ uge siden jeg stoppede helt, men nu oplever jeg nogle ret trælse ting.

Fx er min mave ret underlig. Jeg har ikke ondt eller har det dårligt, men så får jeg pludelig mavekneb og skal på toilettet. Det er så det, jeg vil kalde lind til tynd afførring.

Derudover har jeg et problem med, at når det bliver eftermiddag og aften, så bliver jeg lidt "overfølsom" over for lyde. Lydene bliver lidt metalliske i mit hoved.

Jeg har, når jeg har spist, tit en smule kvlame.

Men derudover har jeg også oplevet nogle positive ting. Jeg kan ikke spise helt så store portioner som jeg kunne før. Før havde jeg faktisk lidt svært ved at mærke når jeg var mæt, og kunne spise enormt meget. Det har jo så betydet, at jeg har taget på imens jeg har taget Abilify. Jeg har tabt 1 kg siden jeg stoppede.

Jeg sover ikke nær så meget mere, og føler mig ikke zombie-agtig mere.

Jeg griner mere, og føler mig i det hele taget mere som mit gamle jeg. Min familie og min mand siger jeg er mere glad og sprudlende end jeg var før.

Jeg har ikke haft det så godt i mange år, faktisk ikke siden 1998.

Hvor længe bliver medicinen i kroppen efter man er stoppet? Og kan de trælse ting skyldes at jeg er stoppet?

Håber nogle måske kan hjælpe lidt :)

Johanne

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hejsa

    Det kunne tyde på at i hvert fald nogle af de trælse symptomer er en eftervirkning af at du er stoppet med stoffet. Din overfølsomhed overfor lyde er et klassisk symptom efter at man er stoppet. Symptomerne er værre hvis man i forvejen har tinitus. Her er en øvelse som har vist sig virknngsfuld mod tinitus. Måske kan den hjælpe dig indtil Abilify forhåbentligt efter nogle uger er helt ude af kroppen.

    http://mudrananda.com/tinitus-mudra/


    At man spiser mere mens man er på Abilify og også en klassisk bivirkning. Efter at man er stoppet skal mave - tarmsystemet vænne sig til den nye situation.

    Kosttilskud som probiotics, kan hjælpe på bakteriefloraen i tarmen

    Cilantro(fra korianderblade) og chorella (en slags tang) kan afgifte systemet hvis man tager det i et par måneder.

    Her kan du få cilantro

    http://www.amazon.co.uk/s/ref=nb_sb_nos ... s=cilantro

    Naturlige mineral og vitaminpiller og også vigtige

    Hvis problemer fortætter efter et par måneder så prøv at læg mærke til om der er noget mad som gør det værre eller bedre.

    Mvh

    Charaka
Log in eller Registrér for at kommentere.