Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Ser mine tal normale ud?

Redigeret 22 februar, 2016, 17:40 i Forstyrrelser i stofskiftet
Da jeg var 7 år gammel, fik jeg konstateret ekstrem højt stofskifte, jeg kom
i behandling med diverse hormoner, betablokker osv.
Da jeg blev teenager havde det reguleret sig til normalt og de stoppede behandlingen. Da jeg blev 18 fik jeg konstateret PCOS. Jeg tog mere og mere på. Idag er jeg 23 år, tyk og har det faktisk slet ikke godt psykisk og fysisk.
Jeg tog til lægen for at få tjekket mine tal, de kom tilbage sådan her og lægen sagde at han ikke rigtig kunne vurdere mig og at vi skulle vente et par måneder og tage prøver igen. Er mit stofskifte på vej ned? og er der nogen der kan tyde de her tal? Jeg kunne godt bruge et hint :-)

Leukocytter;B 10,7
Lymfocytter;B 3,81
Monocytter;B 1,00
Neutrofilocytter;B 10,48

Testosteron frit;P 0,036
Testosteron;P 2,0

Thyrotropin [TSH];P 5,9
Thyroxin frit [T4];P 12,7
Triiodthyronin frit [T3];P 4,9

Kommentarer

  • Indstillinger
    Vil lige kommentere ovennævnte indlæg. Jeg tror bestemt dit stofskifte er for lavt. Kan se at TSH er højere end de tilladte 3,5, og en af dine TH-værdier er også udenfor normalområdet. Jeg er ikke læge men har haft myxødem i mere end 30 år og har derfor et vist kendskab til de forskellige målinger.
    Gik også i lang tid med ubehandlet for højt stofskifte, som så vendte til for lavt, og først da kom jeg i behandling, bla. fordi min mand er læge og kunne skubbe på i behandlingssystemet. Du skal være hård og stå ved at du vil henvises til en specialafdeling - endokrinologisk - hvis din egen læge ikke vil starte behandling op.
    Held og lykke
    eva2002
  • Indstillinger
    Er lige kommet hjem fra stofskiftekontrol på sygehuset.
    Efter at have fået fjernet venstre skjoldbrugslap i 2012, er mit tsh tal 4,4.
    Jeg har gennem længere tid haft det dårligt med enorm træthed, stigende vægt, søvnløshed, muskelsvaghed osv osv. Alligevel vil de ikke udlevere medicin mod
    for lavt stofskifte, hvilket jeg ikke forstår.
    Hvad mener i?

    Vh
    Lisa
  • Indstillinger
    Kære Lisa.
    Endnu et eksempel på lægernes stædighed. Dit TSH er forhøjet, og dermed er der indikation for behandling. Om ikke andet må lægen følge dig i en periode og
    tage blodprøver regelmæssigt, så man kan danne sig et billede af dit stofskifte. Så pres på og lad være med at give op. Det er dig der føler hvordan din krop har det.
    vh. eva2002
    PS har en datter der kæmper samme kamp for tiden, og det ER hårdt arbejde.
  • Indstillinger
    har du prøvet Eltroxin?
Log in eller Registrér for at kommentere.