Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Lichen simplex

Redigeret 5 februar, 2018, 17:29 i Eksem
Jeg har fået konstateret lichen simplex. Er der andre med denne hudlidelse?
Vil gerne høre om i har nogle gode erfaringer med at holde det i ro.
Mvh den frustrerede

Kommentarer

  • Indstillinger
    I princippet ja. Lichen Simplex Chronicus, aka "Neurodermatitis" eller "Neurodermatitter" er den ummidelbare diagnose min hudlæge har stillet mig efter at jeg i 3 år har haft kroniske "sår" eller lesioner eller hvad det nu er. Det er pletter i huden, enten rødlige, brune men nogle gange blållige som er lidt hævet og med sår i da jeg kommer til at klø og kradse i dem for ofte.

    Det skal siges at jeg personligt er usikker på diagnosen. "Mastocytose" blev også foreslået og der er ligheder når jeg søger på Google efter det, men den behandling jeg fik for Lichen virker sådan set... midlertidigt, men det virker.

    Hvis du mangler behandling virkede Olocon (dermovat) og sådan noget hudplaster man lægger over pletterne og lader sidde i et par dage før man udskifter det, indtil udslættet er helt væk. Problemet er at det langsomt kommer igen, og jeg har hørt at disse steroidcremer permanent fortynder huden i det område man anvender dem. I visse tilfælde går Lichen Simplex væk af sig selv efter et par år, men det er aldrig sikkert og man ved ikke hvorfor. Mange snakker om at kostændinger hjælper og også at sygdommen skyldes at man indtager stoffer i spisningen som kroppen ikke absorberer ordentligt (f.eks. folk med lactose- eller gluten-intolerance). Intet er bevist, men det er værd at kigge på hvis du står på bar bund med det.
Log in eller Registrér for at kommentere.