Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Så angst, så kroppen sitrer?

Redigeret 25 august, 2015, 11:39 i Angst
Jeg lider af angst. Det har jeg gjort så længe jeg kan huske. Jeg er bange for mange ting - for at mine børn skal falde ned, når de gynger, for at man mand skal køre galt i trafikken, for at jeg fejler noget. Nogen gange er jeg sikker på at min læge hader mig, så tit som jeg kommer ned til hende med en underlig trykken i halsen eller en mærkelig smerte i nakken. Hun har sendt mig til så mange undersøgelser at jeg slet ikke kan overskue det længere.

En dag foreslog hun at jeg skulle snakke med en psykolog. Det synes jeg var ok, men også sådan lidt det samme som at sige at jeg er hypokonder. Psykologen provokerede mig helt vildt ved at sige at angst er normalt og alle mennesker har angst. Det er virkelig ikke min oplevelse. Min mor forstår fx overhovedet ikke hvordan jeg har det og siger at jeg skal "hanke op" i mig! Min kæreste siger det ikke lige ud, men jeg kan mærke at han er træt af at høre på mig. Når jeg sætter mig ved computeren spørger han nogen gange: Hvorfor kan du ikke stole på at din læge siger du ikke fejler noget alvorligt?

Men jeg synes sgu at det er ret alvorligt, når hele kroppen dirrer og jeg næsten ikke kan trække vejret.

Nå, men det viste sig at det min psykolog ville fortælle mig var at alle mennesker har en slags angst-mekanisme, men nogle mennesker lytter så meget til sig selv, så de får skruet op for angsten. Det kender jeg sådan set godt, så jeg tror hun har ret. Når jeg bliver bange for at begynde at ryste igen, så mærker jeg næsten med det samme at det begynder. Og så bliver jeg endnu mere bange og så bliver det endnu værre.

Det jeg har lært af min psykolog er at når man kan skrue op for angst, så kan man også skrue NED for det! Det var simpelthen sådan en AHA oplevelse for mig. Hun arbejder med hypnose og har lavet en øvelse, der hedder "skrue ned for angst". Og man kan downloade den på sin telefon. Selv på min gamle samsung virker det. Så nu kan jeg putte høretelefonerne i ørerne og skrue ned, når jeg begynder at ryste.

Så hvis du lider af angst, så kan du rolig købe appen - jo før jo bedre. Den har et lidt åndsvagt navn - langt og besværligt ("Psykologens værktøjskasse"), men når man først har den er den virkelig god.

Den koster 299, og det har jeg aldrig før givet for en app, men nu tænker jeg ikke på det mere. jeg er bare lettetl

Så hvis du er sådan en der skruer op og op for de farlige tanker - så prøv det.

Men min mor og min kæreste er stadigvæk irriterende. Nu er de sure over at jeg går og lytter til min mobiltelefon. Så er jeg uhøflig. Kender du det? Har du nogen råd til hvordan man kan forklare sin angst til sin familie?

Sarah
Log in eller Registrér for at kommentere.