Hjem Tænder og mund Åben debat om tænder og mund

At leve uden tænder!

Ja hvordan gør man det bedst.

En tidligere sygdom har desværre gjort at jeg fik tandpine og for at komme af med den pine, var der ikke andet for end at fjerne hvad der nu var tilbage.

Da økonomien hverken er til de dyre løsninger herhjemme eller i udlandet har jeg forsøgt mig med en protese. Men den bruger jeg kun hvis jeg fx skal have taget billeder.

Grunden er at den simpelt hen er for ubehagelig at bruge. For det første føles det som om den "gnaver" i mit tandkød, ganske ubehageligt.

For det andet så sidder den så langt tilbage i overmunden, at den let kan udløse bræk-refleksen.

Og det 3 er den næsten umulig at spise med, fordi stykket i overmunden jo tækker ganen. Det gør det næsten umuligt at have "føling med" hvis munden maden befinder sig - med det resultat at man meget nemt får maden "i den gale hals".

Derfor er jeg udelukkende på "blød kost", hvilket man da også godt kan leve af, men man kommer jo til at savne mange ting, fx æbler flæskesvær ja og alt andet som kræver "bidekraft" er jo udelukket.

Desuden er det jo ikke just kønt at rende rundt uden tænder. Man kan ganske vist ikke se det så længe jeg ikke smiler eller på anden vis åbner munden for højt, men alligevel, aldrig at kunne smile er jo heller ikke rart.

Så har nogen her nogle gode råd? Er på kontanthjælp så forslag som at låne penge til at rejse udlands for at få det ordet duer ikke rigtigt.

Kommentarer

  • Må jeg spørge af hvilken grund du ikke reklamerer over din protese. Jeg kender en, som overhovedet ingen vanskeligheder har på nogen måde.
    Der må bestemt være noget galt med din. Man har ret til at få den tilpasset.

    Nu ved jeg jo ikke hvor længe du har haft den. Men, hvis det var mig ville jeg under alle omstændigheder henvende mig til den der har fremstillet protesen og bede om at den blev tilpasset og uden beregning, da den ikke passer.

    Jeg ville i tilfælde af et afslag sige, så ville jeg blive en meget dårlig reklame for firmaet og derefter fortælle alle og enhver, hvad der var overgået mig.
    Juridisk må du gerne fortælle din protese er fremstillet elendigt hos "det" firma.

    Er der gået lang tid må I vil kunne blive enige om en mindre pris, når du fortæller hvordan du har det. Men betalt IKKE før du føler den sidder godt. Det manglede bare.
    Der findes sikkert også klagemuligheder. Det kan undersøges, hvis det bliver nødvendigt.

    Der findes meget forskellige kvaliteter. Har du måske ladet dig lokke til at købe et billigt produkt. Det bliver det dyreste i længden. Men at ganen går for langt tilbage ville jeg da mene nemt kan rettes ved afslibning. Det er klart du har svært ved at spise når brugen af protesen udløser brækfornemmelse.

    At den gnaver kan jo også nemt ordnes ved at slibe den til.
  • Dejligt du kunne bruge rådet, eller ......
  • Jo det er skam et fint råd.

    Den er fra 2011.

    Problemet med at reklamere over den er bare at den pågældende tandlæge gik på pension et par mdr efter den blev lavet, og der er ikke kommet en ny på adressen.
  • Av, det var sørme uheldigt. Men hvis det var mig ville jeg finde en dygtig tandtekniker og høre hvad det ville koste at få protesen passet bedre til. Der må kunne slibes lidt hist og pist. Det kan umuligt koste en formue.
  • Hej,

    Min far havde samme problemer med protesen. Han havde kræft i munden så han kunne ikke have andre ting end protese i begyndelsen. Han havde en betændelse i tandkødet og den var for " blød" til implantater...

    Han kunne ikke spise med den og fik den reklameret. Med så fik han en ny som var meget fint. og den er refunderet så den var heller ikke så dyr. Han er stadig glad for det.

    Men nu efter flere år overvejer han at tage, som du sagde, til udlandet for at få implantater. Da det koster en formue i DK og jeg har hørt at man kan spare ret meget i andre lande.

    Jeg laver ny en lile research for ham på nettet, så når jeg finder noget som er godt skriver jeg :)
Log in eller Registrér for at kommentere.