Hjem Sex & samliv Prævention

glemte en p-pille, svar hurtigt!!!

Redigeret 15 december, 2016, 08:18 i Prævention
Hej

Jeg har været på p-piller i 4 måneder snart, og jeg glemte uheldigvis min torsdags-pille i går kl. 17. Jeg tog straks pillen kl 6:30 i morges, og jeg har også taget dagens pille kl. 17.

Mit problem er, at jeg havde sex med min kæreste i weekenden uden beskyttelse, og jeg glemte pillen torsdag - 4 dage efter. Jeg har hørt at sæd lever op til 5 døgn, så kan jeg muligvis være gravid?
Jeg har under 7 piller tilbage i pakken, så skal jeg bare tage resten og holde 7 dages pause som normalt, og så se om min menstruation dukker op? Eller skal jeg stoppe med at tage flere piller med det samme, og så holde 7 dages pause nu?
Eller skal jeg tage resten af pillerne, og så begynder på en ny bagefter, uden at holde pause?

Håber I vil hjælpe mig.

Mvh
asdf123

Kommentarer

  • Jeg ved ikke om det er for sent for dig, men her et råd til den meget uheldige situation fra www.apoteket.dk:
    Fortrydelsespille:
    Nødpræventionspiller også kaldet ”fortrydelsespiller” forhindrer graviditet efter samleje. Nødprævention har intet med abort eller abortpiller (medicinsk abort) at gøre. Der er nu 2 slags fortrydelsespiller på det danske marked, hvoraf den ene slags kan købes i håndkøb og den anden kræver recept fra en læge.

    Fortrydelsespillen er kun en nødløsning.
    Pillerne i håndkøb indeholder det kvindelige kønshormon levonorgestrel, der påvirker slimhinden i livmoderen således, at et befrugtet æg ikke kan sætte sig fast og vokse. Pillerne hæmmer samtidig ægløsningen og skal helst tages inden 12 timer og senest 72 timer (3 døgn) efter ubeskyttet samleje. Behandlingen bør følges op med en graviditetstest efter ca. 3 uger.
  • Hej!

    Mit input er nok for sent til, at du kan bruge det i den situation, som du beskriver, men jeg håber, at du eller andre kan bruge det en anden gang, hvis man kommer i samme situation.
    Jeg har nemlig selv prøvet mange gange at glemme en p-pille, hvorfor jeg har kigget en del på nettet og fundet frem til følgende artikel:

    https://www.practio.dk/artikler/glemt-p-pille

    Den beskriver virkelige godt, hvad man skal gøre, hvis man glemmer sin pille i forskellige situationer, da det jo bl.a. afhænger af, hvornår i sin periode, at man glemmer piller, og hvor mange piller man glemmer. Generelt gælder det, at man stadig er beskyttet, hvis man tager den glemte p-piller senest 12 timer før, at den burde være taget. Dog kan man stadig være beskyttet, hvis man tager den senere, hvis det er på bestemte tidspunkter i sin periode, at man har glemt det.

    Kig artiklen igennem!

    MVH
Log in eller Registrér for at kommentere.