Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

? om Simvastatin piller

Redigeret 11 august, 2015, 13:40 i Åben debat om smerter
hej jeg heder kim og har et ? jeg har i ca 20 år fået Simvastatin piller og hørte så i sidste uge de er farlige at tage man kan bla få diabetes og muskelsmerter og søvnbesvær. plus en masse andet af de piller. så kom jeg til at tænkte på ca 2 til 3 år efter jeg begyndte med de piller fik jeg diabetes 2 og har meget døje med ondt muskelsmerter i ben og arme og døjer tit med at sove. så er det jeg kommer til at tænkte på om det måske er siden er har fået de Simvastatin piller jeg har fået det. og nu er jeg blevet bange for at ta dem jeg har ikke taget dem siden i fredags nu. hvad siger i læger her inde til de Simvastatin piller skal jeg bare stoppe med dem eller hvad skal jeg gøre. håber på svar fra jeg.

hilsen kim jensen.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Kim Jensen

    Først skal du lige vide, at det er et debatforum, du har skrevet indlæg i – ikke en brevkasse. Jeg tror ikke, at der er læger, der læser med her.

    Du debatterer altså med almindelige mennesker uden sundhedsuddannelse.

    Der må jo være en årsag til, at din læge har udskrevet den kolesterolsænkende medicin Simvastatin til dig. Derfor vil jeg råde dig til at tale med din læge om sagen.

    Når det sagt, så er jeg også nødt til at sige, at der hersker meget uenighed om kolesterolsænkende midler såsom Simvastatin. Der er faktisk uenighed om, hvorvidt Simvastatin overhovedet gavner!

    Så vidt jeg ved, findes der en temmelig sjælden, arveligt betinget tendens til at få højt kolesterol, og mennesker, der hører til denne gruppe bør nok tænke sig grundigt om, før de holder op med at tage medicinen. Derfor må din læge på banen, så det kan blive afklaret, om du hører til denne, forholdsvis sjældne gruppe af mennesker.

    Den danske læge Uffe Ravnskov har i årevis forsket i emnet. Han advarer meget mod Simvastitin. Men han står desværre ret alene blandt læger med sin kritik. Derfor bliver man som patient selv nødt til at sætte sig ind i emnet og danne sin egen mening.

    Jeg har læst en bog af Uffe Ravnskov, og jeg må sige, at han lader til at vide, hvad han taler om. Han betragter kolesterol som et godt og nyttigt stof, som blandt andet bruges ved dannelsen af D-vitamin og ved visse hormoner. Det er rigtigt, at kolesterol er til stede, når der dannes blodpropper. Men ifølge Uffe Ravnskov skyldes blodproppen inflammation (en slags betændelsestilstand), og kolesterolet kommer til for at være med til at bekæmpe inflammationen. Hvis man derfor nedsætter kolesteroltallet ved hjælp af Simvastatin vil det svare til, at man vil bekæmpe en ildebrand ved at slå brandmændene ihjel! (genfortalt efter hukommelsen)

    Det lyder jo ret alarmerende.

    Jeg har fundet en lille tekst, som gengiver nogle af Uffe Ravnskovs pointer på en mere neutral måde:

    http://www.naturli.dk/artikel/frygt-ikk ... it-hjerte/

    Hvis du kommer til den konklusion, at du ikke kan undvære Simvastatin, er der alligevel noget at gøre for at nedsætte de skadelige virkninger af medicinen: Tag kosttilskuddet Q10. Det skulle hjælpe på energiniveauet og helt fjerne muskelsmerterne. Læs her:

    http://www.vitalraadet.dk/304+M54bcaec5740.0.html

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Kameliadamen skriver et virkelig godt indlæg om kolesterolmedicin. Men jeg vil dog lige sige Uffe Ravnskov er ikke alene. Der er andre læger, der mener det samme.


    Dernæst vil jeg fortælle at jeg fik først simvastatin og derefter prøvede jeg to andre slags. Jeg fik smerter af dem alle. Så mange at jeg stoppede med at tage denne medicin. Jeg har ikke dårligt hjerte, men forhøjet blodtryk.

    Dem jeg har talt med er stoppet med kolesterolmedicin. En beslutning de selv har taget med undtagelse af tre.

    Den ene sagde lægen til hende, hun skulle stoppe. Hun fik det meget bedre.

    Den anden blev ved med at tage pillerne og hun var syg. Hun fik diabetes og desværre døde hun af blodpropper 65 år gammel. Om det er medicinens skyld ved jeg ikke.

    Den tredje er min bror. Han har meget dårligt hjerte og har taget kolesterolmedicin i flere år. Han har også fået diabetes. Han turde ikke stoppe med medicinen, men efterhånden som han er blevet ældre er han blevet endnu dårligere.
    Til sidst sagde hans læge til ham, han skulle prøve at stoppe med kolesterolmedicin. Han har efterfølgende fået det meget, meget bedre.

    Om lægen og min bror så er enige om han helt skal lade være med at tage den medicin må tiden vise. I øjeblikket bliver det prøvet af.

    Er dit hjerte ikke dårligt er der jo ingen grund til at tage den medicin , hvis ikke du har et arveligt højt tal. Uffe Ravnskov skriver, folk med dårligt hjerte og et højt kolesteroltal kan MÅSKE have gavn af det, men når man er ældre hjælper det ikke alligevel.


    Til slut kan jeg fortælle min nye læge har fortalt mig han har erfaring for et par skefulde æbleeddike i et glas vand tre gange om dagen sænker kolesteroltallet.
    Det er korrekt at kolesteroltallet falder. Lægen har undersøgt blodet. Så den er god nok hos mig. Min læge ved jeg ikke rører kolesterolmedicin.

    Jeg gad i et stykke tid ikke tage æbleeddike og mit kolesteroltal steg, så nu er jeg begyndt at tage det igen. Jeg er ligeglad med kolesteroltallet, men forsøget synes jeg er spændende, så af den grund tager jeg igen æbleeddike.

    Min brors diabetes er desværre blevet meget værre, så det er en sørgelig bivirkning ved den medicin. Han prøver nu også æbleddike, for at se om det kan holde kolesteroltallet lidt nede. Han har, som fortalt meget dårligt hjerte.
  • Indstillinger
    Tak for svar det var noget godt info jeg fik jeg må nok heller ringe til min læge i morgen tidlig og høre hvad hun siger om jeg prøver at stoppe med dem et stykke tid nu er det 5 dage siden jeg har taget dem, men kan ikke mærke noget forskel i nu men der går nok også lengere tid inden man kan det. jeg skal nok skrive her inde hvis jeg kommer til at ha det bedre uden de piller. og de andre tips skal jeg også prøve så tak for dem.

    mvh kim jensen
  • Indstillinger
    Tak, det ville være dejligt med tilbagemelding.
  • Indstillinger
    Jeg har spurgt min bror, hvornår han mærkede bedring. Efter ca. 10 dage, sagde han.
Log in eller Registrér for at kommentere.