Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Er det bipolar sygdom jeg har?

Hej
Jeg er en pige på 20 år, og har gennem mange år (jeg ved ikke hvor mange, men minimum 6 år) har voldsomme humørsvingninger, hvor jeg kan gå fra normalt godt humør og så på millisekunder til voldsomt vred, og så kun pga. helt små ting, som fx en computer, der hakker, eller endda så små ting, at jeg ikke engang selv ved, hvad der skete.
Jeg går nemlig fra perioder, hvor jeg er ”normal” og ikke mærker så forfærdeligt meget til humørsvingninger, selvom de altid er der, og så får jeg pludselig perioder, hvor jeg er helt vildt frisk og føler mig virkelig glad og i super humør, og hvor jeg finde på alle mulige planer for hvad jeg vil gøre, og bliver meget impulsiv, og så er det som om jeg løber ind i en væg, hvor jeg er forfærdelig nedtrykt og ked af det konstant, og føler mig faktisk følelsesløs… Jeg føler ikke rigtigt noget ud over at jeg er ”ked af det” og bare nedtrykt, og der er ikke rigtig noget der kan få mig til at give et lille indvendigt grin eller smil… Og efter denne periode starter det hele faktisk forfra, hvor jeg igen bliver ”normal” og så kommer den friske ”oppe-at-køre”-periode osv.
Jeg er ret overbevist om at det er bipolar sygdom. Dette er også en sygdom der går igen i min familie i en forholdsvis stor mængde, men den nærmeste var dog min farmor.
Dog er jeg ikke helt sikker, om det nu også er dette, og fik taget mig sammen til at ringe til lægen, som så viste sig at holde ferie… Nu spørger jeg derfor her, og andre ud fra mine symptomer, og deres egen kendskab til sygdomme, også vil tror at det kan være bipolar sygdom jeg har.

Mvh. Maria

P.s.
Jeg søger selvfølgelig læge, når hun åbner igen, men vil bare gerne høre jeres mening :)

Kommentarer

  • Indstillinger
    Redigeret 30 juni, 2016, 01:53
    Hej Maria... Ærgerligt, at ingen har svaret på dit indlæg her. Det lyder som nogle usædvanlige udsving. Det må jeg sige. Det kunne godt lyde som mine egne oplevelser. Jeg kunne da godt tænke mig at høre, hvad du er kommet frem til efter at have været til lægen. Det lyder lidt som Rapid Cyckling inden for bipolar lidelse 2, men det er svært at sige.

    Jeg håber, at du ser dette svar og vil skrive igen.
    ......................
    Med venlig hilsen
    Amalie
  • Indstillinger
    Eller måske en borderline lidelse. Min kone har sådan en, og din beskrivelse lyder nøjagtig som hende. Det er så små ting, der skal til for at få hende til at vælte. I 3 dage derefter kan hun kun se det negative i tilværelsen, uden at jeg kan nå ind til hende, og så går det over. Se gerne filmen "Girl Interupted" - der netop handler om sådan en pige i din alder og hendes kamp - som hun vandt:-)
Log in eller Registrér for at kommentere.