Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Har jeg Hyper-Hidrosis?

Redigeret 26 juli, 2015, 17:22 i Åben debat om hud og hår
Hej!
Jeg har nu læst en del indlæg omkring Hyper-Hidrosis, og selv om jeg kan se mig selv i meget af det jeg læser, er der stadig en del punkter hvor jeg føler jeg skiller mig lidt ud. Derfor skriver jeg nu her, for at se om nogen eventuelt kan gennemskue hvorvidt jeg lider af Hyper-hidrosis eller ej.

Jeg er 19år gammel mand, og har egentlig haft problemer med sved så længe jeg har kunnet huske. Som teenager, når jeg var på ferie sydpå, var det ikke unormalt at min skjorte eller T-shirt var fuldstændig gennnemvædet af sved, bare ved at gå en tur på en strandpromenade. Det problem har jeg stadig idag, når jeg feks sidder i en varm bil, eller bare cykler et par km. Det er vigtigt for mig at slå fast, at det ikke er fordi jeg finder disse aktiviteter anstrengende. Jeg begynder bare at svede.
Jeg skal måske nævne at jeg er lidt overvægtig. Dette har jeg også været det meste af mit liv, og jeg har egentlig derfor puttet skylden hen på det. Indtil for et par år siden, vejede jeg helt op til 157 kg. Det der dog har fået mig til at ændre mening omkring det, er at jeg tabte 51kg. Selv derefter, var problemet stort set det samme.

Jeg har forsøgt mig med anti-sved deodoranter fra Maxim, som pga aluminiumsklorid skulle hjælpe. Jeg har dog ikke haft nogen besynderlig succes med dette, og da der er tale om at hele min overkrop (både ryg og front) skal rulles over hver gang, så er det også en ret dyr behandling, da deodoranterne hurtigt opbruges.

Hvad tænker folk? Nogen der har nogle bud? Skal jeg blot tabe mig endnu mere, eller kan det være hyper-hidrosis? Jeg har overvejet at gå til læge, men føler samtidig at det er lidt akavet - jeg vil jo ikke virke som om at jeg skubber ansvaret væk fra mig og min overvægt.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hejsa

    Nogle folk sveder mere end andre. Dette gælder den type menesker som altid er varmere i huden end andre (gerne kolde fødder og hænder). Disse mennesker skal passe på med for meget stærk mad som chile, peber osv.

    Det ville være en glimrende ide at gå til lægen for at se hvad han kan finde ud af. En diagnose kan være nyttig. Du kan jo derefter beslutte om du vil bruge den evt. foreslåede medicin eller naturlige midler.

    Kemiske dedorenter er en rigtig dårlig ide da du derved får en masse ekstra giftstoffer ind i kroppen, og også fordi det allivevel ikke virker som du skriver. Du kan evt. prøve en krystal dedorant - fås i helsekostforretninger. Dette er selvfølgelig en lappeløsning som ikke berøerer årsagen.

    Du kan også prøve det homøopatiske kompleksmiddel Reckeweg R 32. Det er dråber som fås i Matas eller på nettet. Den modvirker forøget svedtendens af forskellig årsag. Både kold og varm eller klæbrig sved. Midlet har ingen bivirkninger.
Log in eller Registrér for at kommentere.