Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

P-Piller?

Redigeret 19 juli, 2015, 07:17 i PMS og menstruation
Jeg en pige på 15.. jeg vil ikke bruge P-Piller som beskyttelse(for det har jeg ikke brug for endnu)
Men mig og min mor har talt om at jeg skal på piller... for jeg er i dybe smerter, jeg besvimer nogle få gange og jeg har det virkelig slemt.
Jeg skal på efterskole her i augsut og jeg kan ikke gå rundt og besvime på skolen? desuden kan jeg ikke gå i det der bind.. og det stinker helt vildt. jeg er nemlig bange for at skulle bruge tamponer :i hjææælp!!

Kan man ikke få noget perment som stopper min menstruation? har haft den i 2 år, måske 3 er ikke helt sikker mere. eller ihvertfald forkorte perioden? jeg har brug for hjælp

Kommentarer

  • Hvis du går til læge, vil han/hun givet helt kritikløst bare udskrive p-piller til dig og være totalt ligeglad med årsagen til, hvorfor du har det sådan, men jeg synes, det er en meget dårlig ide at medicinere mod en naturlig tilstand, og da især til helt unge piger, der endnu ikke er færdigudviklede.

    Jeg vil foreslår, at du i stedet bliver grundigt undersøgt for, hvorfor du har sådanne smerter - og desværre ved jeg, at lægen givet netop ”bare” vil give dig omtalte p-piller og ikke undersøge nærmere, men der kunne jo være en årsag, som der kan gøres noget ved. Et forslag kunne være, at du bad om en henvisning til en fysioterapeut, der kan lære dig nogle gode afspændingsøvelser. De fleste smerter bliver værre af, at man spænder i kroppen, og det gør man uværgerligt, når man har ondt – og netop det, kan du faktisk lære.

    Brug af tampon kræver øvelse, og også det kan du lære, hvis du vil.

    Jeg forstår ikke, at dine bind stinker? Du bør naturligvis skifte ofte – især i de dage, hvor du bløder mest. Måske du skal finde et andet mærke? Mon ikke det kun er dig selv der synes, det stinker – og kun når du skifter? Men – hvis det virkelig stinker helt forfærdeligt, bør det også være noget, lægen skal ind over, for så er der måske også på det område noget galt.

    Nej – du er kvinde, og det at være kvinde betyder, at man menstruerer – og selv hvis du allerede nu er helt overbevist om, at du aldrig vil have barn, så er det sådan, det er.

    Men bevares – p-piller vil givet afhjælpe problemet her og nu – spørgsmålet er bare om det kommer til at betyde, at dine problemer bare bliver skubbet foran dig, og er vokset den dag, du gerne vil have barn.

    Personligt er jeg stærk modstander af, at man slører problemer ved at medicinere sig ud af dem uden at undersøge årsag. Det er muligt p-piller er en god ide for dig, men da ikke før, du er grundigt undersøgt for, at der skulle være andre årsager til, at du har så voldsomme smerter, at du besvimer og at dine bind stinker så forfærdeligt.
  • Når jeg siger stinker så er det typisk teenage sprog for at det er irreterende, undskyld den forvirrende udtagelse
Log in eller Registrér for at kommentere.