Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

P-piller og menstruationscyklus

Redigeret 23 juni, 2015, 06:16 i Spørg Netdoktors brugere
Jeg startede på min første P-pille periode på min 1. menstruationsdag, som lægen havde anvist - dette gjorde jeg d. 4/6. På onsdag d. 24/06 er der gået 21 dage, og jeg er færdig med første pakke. Jeg ved jeg så skal holde en pause på 7 dage.

MEN!

Dette medfører at min cyklus er blevet ændret fra en 29 dages cyklus, til en 21 dages cyklus... det vil jo passe lidt dårligt sammen med, hvornår jeg fra naturens side skulle have fået min menstruation?? Så vil jeg jo få den en uge for tidligt??
Hvordan ved min krop, at den skal starte på menstruationen 1 hel uge for tidligt??

Hilsen en forvirret 18-årig

Kommentarer

  • Indstillinger
    Selv om der næsten dagligt kommer spørgsmål her på nd om p-piller, kan jeg stadig ikke lade være med at undre mig over, hvor uvidende unge piger er omkring den medicin. Og - det er jo rystende så lidt information, der overhovedet gives.

    Du har valgt at indtage hormoner, som netop har til formål at forhindre kroppens naturlige funktion - ægløsning og dermed menstruation.

    Det er derfor ikke din krop, men medicinen der styrer.

    Du tager 21 piller - og holder 7 dages pause, og i den pause kommer der så en kunstigt fremkaldt blødning, men det er dog stadig vigtigt at holde den pause, da der kan blive udskilt affaldsstoffer, som kroppen jo stadig producerer.

    Desværre er læger totalt ligeglade med at give den ordentlige information omkring disse hormoner, der jo altså også har et hav af bivirkninger, så derfor bør du selv sætte dig ind i, hvad det er, hvad det gør ved kroppen.

    De praktiske ting kan du finde ud af ved at læse medicinens indlægsseddel grundigt.

    Men mange får en masse andre bivirkninger, og derfor bør du være opmærksom på, hvad der sker med din krop fremover.
  • Indstillinger
    Hvor stor er sandsynligheden for, at jeg vil få denne blødning på den 22. dag??
    Jeg tænker jo, at gårsdagens hormoner jo ikke er væk i løbet af natten, så får vel først blødningen når hormonerne er ''skyldet ud''...?
  • Indstillinger
    Læs indlægssedlen. Den kunstigt fremkaldte blødning vil typisk komme 3-4 dage inde i pausen. Og - hormonerne er ikke ude af kroppen i den periode.

    Tværtimod kan det tage endog meget lang tid at få dem ud igen. Så når du en gang stopper med disse hormoner, fordi du måske vil have barn, kan du sagtens risikere at opleve, at der kan gå både måneder og år, før kroppen fungerer normalt igen - men det ved ingen før man står i situationen.
Log in eller Registrér for at kommentere.