Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Nældefeber? Hvad er jeg allergiskt overfor...

Redigeret 15 august, 2015, 13:01 i Allergi
Hej!

Jeg har i den sidste uge fået nogle pludselige hævelser i forskellige størrelser på min mave og ryg/skuldre, men især mave. Lidt på lårene, og i et enkelt tilfælde på armen også. Jeg synes at det minder om nældefeber, men ved ikke helt hvad det kan skyldes?

Det starter som let kløen, og så når jeg kigger på det kløende sted, kan jeg se at der er hævelser, og så i løbet af få minutter dukker der flere og flere op. Det er mest på maven, og dernæst ryggen. Det klør ikke så meget, kun lige i starten. Jeg ville heller beskrive det som en ubehagelig kilden, end kløe.

Hævelserne forsvinder så igen i løbet af 1 - 2 timer, og derefter kan man ikke se noget på huden.

Det har stået på i en uges tid, og har hidtil kun opstået sent om aftenen/natten og i et enkelt tilfælde om morgenen. Jeg er natteravn, så derfor lægger jeg mærke til det om natten.

Har tænkt om det kunne være noget med sengetøjet, som jeg er allergisk for, men jeg tvivler. Bruger ikke skyllemiddel, og bruger altid neutral svanemærket vaskepulver.

I aftes fik jeg det da mig og min kæreste sad og så film, og dette var få minutter efter at vi havde spist lidt natmad (opvarmet aftensmad.) Så det var der jeg tænkte, at det måske var noget i maden, som jeg ikke kunne tåle. Jeg er vegetar. Maden vi spiste var fuldkornsspagetti med "sovs" lavet af: Tomat, gulerod, hvidløg, løj, peberefrugt, chili, tomatpure, tamari (soyasauce), grønsagsbullion, krydd: Timian, basilikum, oregano, salt og paprika. Dette er en ret vi har lavet mange gange før, ingen nye ingredienser, så jeg er lidt i vilderede. Har ikke hørt om, at man pludselige er allergisk for noget man har spist mange gange før.

Jeg tænkte at jeg ville nævne, at jeg har været lidt paranoid om vi måske havde fået væggelus/bedbugs. Vi har været ude og rejse, og kom hjem for 7 uger siden, så det er lidt lang tid. Vi har tjekket soveværelset, under madrasser, vasket sengetøj osv... men har ikke set noget. Og i øvrigt er det også kun mig, der har fået det her nældefeber/reaktion, og vi er jo to i sengen. Men jeg har læst at det ikke er alle der får symptomer...

Jeg har vedhæftet link til to billeder, som jeg tog i aftes. Siges skal, at det her er mit værste tilfælde indtil videre.

http://www.myupload.dk/handleupload/a0e5aa283du

http://www.myupload.dk/handleupload/8a2a8bdeak9


Håber i har nogle forslag om hvad det kan være. Har tænkt mig at gå til lægen, men nu er det weekend, og er lidt utålmodig.

Tak på forhånd.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Det er allergisk reaktion især når det forsvinder igen efter et par timer. Det kunne være du har pollenallergi nu er det græssæson, det kunne være tomater du ikke tåler som krydsreagerer med græspollen. Ellers kan det være mælk, æg eller skaldyr. Prøv at finde ud af hvad du spiser og vær opmærksom på det ting du reagere på eller må du tage en priktest som viser om du er allergisk over for pollen. Man kan sagtens få allergi selv om du har spist det samme fødevarer uden problemer nogle få allergi som barn andre som voksen.
  • Indstillinger
    Hvis det er Peru Balsam du reagerer på så er de især tomater og forskellige krydderier, der kan give nælderne.
Log in eller Registrér for at kommentere.