Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Angst i klassen

Redigeret 22 juni, 2015, 02:53 i Teenagere
Hej. Jeg er en 13 årig dreng som går i 6. klasse. Indenfor de seneste uger er jeg begyndt at ryste og blive urolig ved høje lyde. Nogle gange er det okay når mine kammerater råber højt, men andre gange bliver det voldsomt for mig, hvor jeg som sagt begynder at ryste/urolig og bliver nød til at gå udenfor. Det eneste der hjælper er at tage nogle høretelefoner på og gå udenfor døren, og så skrue fuldt op for musikken.

Mit spørgsmål er nu: Har jeg en form for angst eller anden sygdom, når jeg ikke har oplevet det før, og når jeg alligevel godt kan holde min egen musik ud?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg havde håbet en ville svare dig, for jeg er absolut ikke sikker. Ved en mindre hørenedsættelse kan lyde være generende. Nogle lyde har jeg svært ved at udholde. Nej, jeg ryster ikke, men jeg kan ikke holde lyden ud.

    Ved tinnitus, støj i det ene øre, hjælper det at spille noget musik, som overdøver den lyd, der irriterer. Men det skriver du ikke noget om.
    Det er ikke sundt at drøne musik direkte ind i dine ører, som du skriver. Du risikerer at skade din hørelse.
    Du kan også være stresset, er der noget der går dig på.

    Du skriver tage nogle høretelefoner på og skrue op. Hvis det er noget du ofte har gjort kan du have fået en mindre hørenedsættelse hvor lyde kan virke irriterende.
    Du bør tale med dine forældre om det, for ingen på en debat kan give dig et svar på hvad der er galt.
  • Indstillinger
    Tak for dit svar.

    Jeg får nogle gange tinnitus i mit højre øre, men det sker ikke så tit at jeg lægger mærke til det.


    Jeg har prøvet at tage nogle stress test både på nettet og i en App, og begge steder siger resultet at jeg har stress og skal søge læge. Nu ved jeg selvfølgelig godt at man ikke kan stole på det resultat, men alligevel?
  • Indstillinger
    "men alligevel.." Du bør tale med dine forældre om det her og fortælle dem, hvordan du har det.

    Du er alt, alt for ung til at være i stand til at takle sådanne ting alene, og også til at vurdere, om du kan magte en livsvarig høreskade.
  • Indstillinger
    Jeg har bare meget svært ved at få det sagt, da jeg ikke ved om det er et generelt problem. Jeg vil prøve en uge mere, og se om det bliver forbedret.
  • Indstillinger
    Om en uge er det jo sommerferie, så er du jo ikke i skolen.

    Hvis du virkelig har det, som du skriver her og ikke en gang tør tale med dine nærmeste om det, og du er 13 år, så er du en dreng, der er ved at udvikle nogle meget store problemer.

    Hvorfor kan du ikke fortælle dine forældre, at du faktisk har det meget dårligt? Tror du virkeligt, at de er SÅ ligeglade med dig, at det ikke interesserer dem, at du har det sådan?

    Men - hvis det er så galt i dit hjem, har du jo netop lige denne her uge til at få en snak med en lærer, du føler tillid til, om de her problemer, og så måske få noget hjælp den vej.

    Du er simpelt hen nødt til, og det faktisk hurtigst muligt, at få undersøgt - i hvert fald om der er noget galt med din hørelse.
Log in eller Registrér for at kommentere.