Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Har onani en virkning på menstruation?

Redigeret 26 juli, 2015, 07:55 i PMS og menstruation
Jeg er interesseret i at høre, om der kan være en sammenhæng mellem øget sexlyst og aktiv menstruation?

Min menstruation blev uregelmæssig i 2013, da jeg begyndte at spise sundt og dyrke sport og ophørte hurtigt, da jeg fik anoreksi. Siden oktober har jeg døjet med tvangsoverspisning (BED), men det går meget bedre i dag. Jeg er desuden hverken under- eller overvægtig. Jeg har fortsat dyrket meget motion - gerne hård træning, både i form af styrke og kondition.

Jeg er selvfølgelig klar over, at flere mentale og fysiske faktorer har indflydelse på menstruationscyklussen, men jeg har opdaget en tendens i perioder, hvor jeg har haft en forhøjet sex- og onanilyst. Jeg er ikke seksuelt aktiv, men jeg "tænker meget på drenge".

Jeg har undervejs bildt mig selv ind, at den hårde træning er skyld i min udeblevne menstruation, evt. p.g.a. de hormoner, der bliver udskilt, og har det fint med denne konklusion. Dertil spørger jeg, om jeg udløser særlige "kvindelige" (køns)hormoner, når jeg fx får orgasme eller lyster, og om det kan have en indflydelse?

Afslutningvist vil jeg indskyde, at min nysgerrighed skyldes, at jeg er meget interesseret i at min menstruation forbliver væk, på trods af de bivirkninger såsom knogleskørhed og barnløshed, det kan medføre.

- Emnet omhandler hverken min træning, kost eller livsstil, men snarere de kemiske processer der finder sted ved onani og deres relevans ift. problemstillingen.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Mit bud er, at onani og sexlyst ingen påvirkning har på menstruation, så jeg tror også, at din hårde træning og spiseforstyrrelse er grunden til den udeblevne menstruation.

    Det er fint, du er klar over hvilke skader, du påfører din krop ved den livsstil, spørgsmålet er så bare, om du er klar over hvor voldsomme og dybt alvlolige skader, du er i fuld gang med at påføre den?
    Du styrer direkte mod meget, meget alvorlig sygdom, og jeg kan garantere dig, at du i den grad vil fortryde den beslutning, du lader til at have taget, så derfor bør du søge hjælp – og det lige nu, for det er helt, helt forkert, det du gør lige nu.

    Og jo – dette gjorde du ret klart, at du ikke havde interesse i, men du skal i hvert fald aldrig, aldrig påstå, at du ikke blev advaret – når du sidder der helt hjælpeløs i en kørestol, og til trods for din hårde træning her og nu, så er det den vej, du styrer direkte mod.
  • Indstillinger
    Tak for din respons,
    mit spørgsmål blev dog formuleret, idet menstruationen periodevist (dvs to tilfælde) forekommer samtidigt med ovennævnte lyster.

    Nej, jeg har kun forstået, at man kan få mange skader samt nedbryde sine muskler og knogler, så at man bliver svækket. Hvad hentyder du til?
  • Indstillinger
    Hvorfor vil du have at din menstraution forbliver væk? Det er jo en del af at være en kvinde og få børn. Det er jo ikke sundt den måde du presser din krop. Din øget sexlyst har ikke noget at gøre med din udebleven menstruation, at du har fået øget sexlyst kommer fra træning når man træner regelmæssigt giver det øget sexlyst. Træning er sundt men ikke overdrive, jeg tror stadig du har en spiseforstyrrelse siden du presser din krop så hårdt og vil heller skade kroppen end skære ned på træning. Du skal have hjælp.
  • Indstillinger
    Undskyld – den er lige smuttet. Jeg ser, du stiller mig et spørgsmål i forhold til mit tidligere indlæg til dig.

    At nedbryde sine muskler og knogler er meget, meget farligt, og det er ikke ”bare lige” at genopbygge, når det går op for en, hvad man har gang i. Du laver i den forbindelse også alvorlige skader på andre, vitale organer i din krop.

    Du bør søge professionel hjælp – måske bare i første omgang gå til din læge og der fortælle, hvad du helt konkret har gang i, ( husk at få det hele med, både din spiseforstyrrelse, din hårde træning, din udeblevne menstruation osv..) og så der bede om, at få at vide – i helt og aldeles klart og tydeligt sprog – hvad det kommer til koste på længere sigt.

    Du skriver, at du hverken er under- eller overvægtig, men personer der lider af anoreksi/spiseforstyrrelse har som oftest et ret så specielt forhold til netop dette begreb, så jeg gætter, at du nok allerede nu er ret så undervægtig, hvilket i øvrigt som oftest viser sig ved, at menstruationen ophører.

    Det er fint, du gerne vil dyrke din krop, gerne vil træne den, men sørg altid – ALTID – for at have virkelig professionel hjælp med, da netop overtræning faktisk kan være voldsomt skadeligt, når det går over gevind, og netop dette kan man selv have endog meget svært ved at gennemskue – før det er for sent.
  • Indstillinger
    Hej igen - endnu en gang tak for svaret.
    Jeg er ikke undervægtig, jeg er desværre endt i den anden grøft af spiseforstyrrelser, men min bevidsthed bliver bedre for hver dag.

    Træningen er pt. 70 timer ugentligt, og jeg er i dén grad afhængig, men absolut ikke tvangsmotionist.

    Jeg undgår gerne lægen netop fordi, jeg ikke vil høre hans skræmmekampagner.
    For nogle er det måske ligefremt nødvendigt, at man motionerer dét mere, så at resten af hverdagen, og evt. et spisemønster, fungerer.
  • Indstillinger
    @Nada: Aha, men det er jo netop i denne påstand, jeg ser sammenhængen: hormonerne der udløses ved træningen, kan vel sidestilles med hormonerne ved onani?
Log in eller Registrér for at kommentere.