Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Chokoladecyste?

Redigeret 22 juni, 2015, 03:28 i Endometriose
Hej!
Håber en venlig sjæl kan give mig lidt råd og dele ud af erfaring :-)

Jeg er en pige på 24 år, som det seneste års tid har døjet med kraftige menstruationssmerter, både lige inden og under menstruationen. Jeg har ofte smerter (både svage og kraftige smerter) under sex, og desuden også uden for min menstruation kan jeg have smerter. Derudover døjer jeg meget med træthed, og føler mig tit oppustet. Jeg fik p-piller som ca. 18 årig, og stoppede med disse som 22 årig, og før denne periode havde jeg også en del smerter i forbindelse med min menstruation. Efter p-pillerne er smerterne vendt tilbage, men da i godt halvandet år har haft en kobberspiral, har jeg bare givet den skylden for både smerter, forlænget menstruation og kraftigere blødning.
MEN for lidt over en uge siden var jeg ved en gynækolog, som fandt en cyste på 4 cm på min venstre æggestok, som indeholdt gammelt blod (det skal hertil nævnes, at jeg var til undersøgelse, pga. smerter i underlivet, så det er ikke en "tilfældigt" opdaget cyste). Han nævnte ikke yderligere omkring cysten, men vi aftalte jeg skulle komme til kontrol en måneds tid senere.

Jeg har senere hen så fundet ud af, at jeg har symptomerne på endometriose (for mig at læse, nok kun i moderat grad, heldigvis). Mit spørgsmål går så på, om nogle har haft en "chokoladecyste", og hvor store disse skal være før man opererer? Hvordan får jeg gynækologen til, at være opmærksom på, om det kan være endometriose? Og til sidst, er der nogle, som har erfaringer med behandling, hvor hormonbehandling ikke er en mulighed, og alm. smertestillende ikke altid er godt nok?

Venlig hilsen
En nysgerrig pige

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej med dig

    Jeg føler med dig og vil sige, at uanset størrelse på cysten så skal den væk, det er rigtig trælse smerter at gå med.

    Jeg blev opereret i 2004 for endometriose, som både er sammenvoksninger og chokolade cyster, min var 12x10x10, mærkeligt hvis din gynækolog ikke ser det som endometriose måske du kunne finde en anden? ellers må du "slå" i bordet for du skal ikke finde dig i at skulle gå rundt med smerter.

    Jeg fik af min gynækolog cerazette mini p-piller som behandling bagefter, tog dem non stop og det hjalp, min menses stoppede, hvilket jeg kun var glad for også fordi det jo er derfra cysterne bliver dannet, ikke flere smerter og ikke flere cyster, det var en befrielse.

    Håber virkelig du slipper af med smerter

    Connie
Log in eller Registrér for at kommentere.