Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Udeblevet menstruation i 3 måneder (stadig jomfru)

Redigeret 14 juni, 2015, 10:09 i PMS og menstruation
Hej.
Jeg er en pige på 15, jeg er 172 høj og vejer 56.5 kg. Jeg har ikke haft min menstruation i 3 måneder nu. Jeg fik min første menstruation i starten af august 2014 (der var jeg 14)og så var den faktisk meget regelmæssig, men nu har den ikke været der i 3 måneder.

Jeg har ikke været i seng med en eller på nogen måder lavet noget sexuelt.Jeg er har ikke haft nogen former for voldsomt vægttab, været syg, stressert eller noget jeg tænker måske kunne være skyld i det. Til dagligt dyrker jeg meget motion ved springgymnastik, jeg træner 3 gange om ugen af 2 timer + 2 timers idræt i skolen og cykler 2 gange til skole om ugen på en strækning der er 7 km. Så jeg dyrker meget motion, kan det måske spille en faktor? Jeg ved ikke om jeg skal være bekymret, eller hvad jeg skal. Kan det være symtomer på noget andet?
Håber jeg kan få noget hjælp

Kommentarer

  • Indstillinger
    Træning er sundt men overtræning går ud over produktionen af det kvindelige kønshormon østrogen og det gør at menstruation bliver uregelmæssig eller helt ophør. Din manglende menstraution fortæller dig, at du presser din krop for hårdt og det skal du tage alvorligt. Det kunne være godt for dig, at holde pause fra træning indtil den kommer og derfor kan du skære ned på træning ved at træne 2 gange om ugen i max 1 time prøv dig frem hvor meget din krop kan klare, for det er forskelligt fra kvinde til kvinde. Mestraution er nødvendig for når østrogenniveauet bliver så lavt, at du ikke får menstruation, går dette ud over knoglemasse, især som dig der ikke er færdigudviklet.
Log in eller Registrér for at kommentere.