Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Relation: ADHD og tidligere stofmisbruger

Redigeret 27 maj, 2015, 10:49 i Rusmidler
Kære Netdoktor

Jeg er en ung kvinde på 23 år, der lige har mødt en fantastisk fyr (B) på 29 år.
Jeg er selv et meget følsomt væsen og bliver let påvirket af andres emotioner. Pt. er jeg sygemeldt fra mit studie og har planer om at starte igen til august.
"B" er charmende, snakker enormt meget og har en lyst og passion for livet, som jeg holder af og drages ind i. Få timer inde i vores første møde blev vi ret glade for hinanden og under hele vores møde, var vi hudløst ærlige og nærværende overfor hinanden. På den måde lærte jeg en del om hans fortid - han har siden 2008 haft et alvorligt stofmisbrug (hovedsageligt ovre i genren cannabis, så vidt jeg har forstået). Tingene så ret sort ud for ham indtil omkring 2011 og indtil for 1 måned siden, har han stadig haft et mildt misbrug ved siden af sit arbejde. Han har i en sen alder fået konstateret ADHD og er nu fast besluttet på at komme videre og på nuværende tidspunkt ryger han almindelige cigaretter og er begyndt at træne, for at holde sig fra trangen til stærkere midler.
Han er sprudlende og styret af sine følelser, men samtidig utrolig selvbevidst og med en stor viden om, hvad han tidligere har lavet og hvilke mål han har for fremtiden.
Min urolighed ang. min relation til "B" handler om, hvorvidt det er muligt at stole på ham - er det overhovedet muligt for en tidligere stofmisbruger at blive pålidelig og stabil ?
For få år tilbage havde jeg et seriøst forhold til "C", der ligeledes havde et misbrug i sine unge tyvere og efterfølgende fandt ud af, at han var maniodepressiv og er nu medicineret. Jeg lærte utrolig meget af dette forhold og blandet med den utrolige kærlighed og glæden imellem os, var der også mange urolige dage med tårer og skænderier. Jeg afsluttede forholdet for at kunne finde tilbage til mig selv og var fast besluttet på, at min næste partner skulle indeholde mere ro og være stabil.

Jeg efterspørger derfor nogle gode råd til, hvordan jeg bedst muligt får passet på mig selv, hvis jeg vælger at indlede et seriøst forhold til "B". Umiddelbart dømmer jeg ham ikke på baggrund af hans fortid og da vi har en utrolig kemi er jeg nysgerrig på, hvad det kan føre til.
"En gang misbruger - altid misbruger" - men hvordan støtter jeg ham i at fastholde en hverdag uden brug af illegale stimulanser og er det muligt, der er håb for en fremtid mellem en rolig, tænkende, naturglad ung kvinde og den mere sprudlende, talende og nærværende (AHDH-ramte) mand ?

Dette blev til en lang smøre, men jeg ser frem til at høre fra andre og om evt. erfaringer fra dit liv med en tidligere stofmisbruger - hvad gør du, for at kunne håndtere det i hverdagen og hvordan passer du godt på dig selv ? Og er der nogle ting, der kan være med til at dulme "B"'s urolighed og give ham et sundere liv ?

Namasté - M
Log in eller Registrér for at kommentere.