Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Maratonløb?

Redigeret 27 maj, 2015, 03:22 i Motion
Jeg har løbet mit først halvmaraton i lørdags, hvilket gik forholdsvis problemfrit og jeg kom ind med en tid på 2 timer og 11 minutter.

Men jeg overvejer nu at løbe et maraton, hvilket jeg kan læse mig frem til kan være farligt med hjerteproblemer..

Mit spørgsmål er derfor:
Jeg har døjet med at få ondt i brystet engang imellem. Det sidder hvor brystbenet sidder, og gør kun ondt når jeg trækker vejret helt ind, eller ud. Har derfor altid sagt til mig selv det bare er nogle muskler der sidder for stramt engang imellem, da jeg har en veninde der har prøvet dette....
Men nu hvor jeg overvejer et maraton, tænker jeg om jeg bør blive tjekket? Og hvis ja, skal jeg så bare sige til min læge det er et rutinetjek jeg gerne vil have? For mine smerter kommer og går, det er noget der måske kommer hver anden måned, og kun varer i et par dage?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Lige til forståelsen. Har du fået konstateret hjerteproblemer, eller er det noget du selv gætter, fordi du får ondt en gang i mellem?

    Men alt andet lige, naturligvis bør du gå til din læge og fortælle om disse smerter – og om dine planer om at træne op til et Maraton.

    Du skal bede om en professionel vurdering, om du er sund og rask nok til denne ekstreme belastning af din krop, som du naturligvis ikke bare skal stille op til, men netop virkelig træne op til, så din krop er klar til belastningen.

    Et ”rutinetjek” er bare et folkeligt ord, der ikke kan bruges til noget som helst – du skal have lige præcis din situation vurderet og ikke bare få taget et par tilfældige prøver.
  • Indstillinger
    Altså jeg er egentlig 98% sikker på jeg ikke har hjerteproblemer, men da jeg har oplevet smerter ved hjertet, er jeg i tvivl om jeg virkelig bør tage til lægen for en sikkerhedsskyld, hvis det nu skulle være noget med hjertet? :)
  • Indstillinger
    Nu er sådan et løb virkelig noget, hvor man presser sin krop langt ud over, hvad der er helt almindeligt.

    Stort set samtlige funktioner i kroppen presses til det yderste, hvorfor man faktisk overhovedet aldrig "bare lige" skal begynde på den slags uden virkelig faglig kompetent rådgivning og vejledning.

    Du er 98% sikker på, at der ikke er noget i vejen med dit hjerte, men det hjælper jo lige fedt, hvis det viser sig, at det er de sidste to procent - eller noget andet, der giver dig fatale følger.

    Hvis man virkelig ønsker at dyrke den slags helt ekstrem sport, bør man i det mindste sikre sig, at kroppen er fuldstændigt klar til det.

    Så jo - jeg mener, du bør sikre dig med lægen.

    Men det er jo bare min mening - det er din krop, dit liv.
  • Indstillinger
    Ok, tak.
    Det handlede om at jeg lige skulle finde ud af om det var mig der var overforsigtig, eller om jeg burde tjekkes. Mange tak for svar. -vil se af at få bestilt en tid :)
Log in eller Registrér for at kommentere.