Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Følelsesløs højre fod + underben.

Redigeret 28 marts, 2016, 14:55 i Spørg Netdoktors brugere
Kære forum

Min højre fod og underben er delvis følelsesløs ovenpå, på den måde at jeg ikke kan vippe den opad. Jeg kan sagtens pege ned i jorden med min fod, fra side til side, men ikke opad... Følelsesløsheden går også op langs skinnebennet. Det er kun mit højre ben/fod der har denne tilstand. Det skete sidste fredag, og det gjorde ikke ondt da det skete. Det skete ifm. lettere fysiske aktivitet.

Når jeg går, kan jeg sagtens mærke det, og hvis jeg går længere gør det også en smule ondt. Jeg er som såden ikke øm, da tilstanden mere er følelsesløs.

Jeg er en fyr 22 år, og ser mig selv som sund og rask.

Man kan nærmest beskrive tilstanden, som at jeg "slæber" foden efter mig. Hvad kan det være?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Valdemar, jeg sidder med samme ting som du beskriver her. Ville bare lige høre hvad du har gjort ved det.

    vh Kasper
  • Indstillinger
    Kære Kasper.

    Det er nu noget tid siden og jeg er 110% funktionsdygtig igen.

    Jeg søgte læge efter en uges tid. Han var meget rolig og sagde vi skulle give det 2 uger før et "indgreb" vil være nødvendigt. Jeg ventede og det blev ikke bedre. Så efter 1½ uge ringede jeg og sagde vi måtte gøre noget. Jeg var jo pisse nervøs for jeg skulle være lam i foden som 22 årig da jeg ikke vidste hvad der var galt og responsen fra Netdoktor var ikke rigtig til stede.

    Han sendte mig derfor videre til en neurolog (speciellæge i nerver), da han mente det var noget med en nerve der var blevet klemt.

    Speciellægen var meget professionel. Han spurgte ind til hvad jeg havde lavet op til skaden, før skaden og da skaden skete. Ugen op til havde jeg lavet en masse fysisk arbejde ifm. istandsættelse af en lejlighed, som normalt ikke er noget jeg fortager mig. Her havde jeg bl.a. siddet på knæ for at save og skrue skruer i. På dagen havde jeg været til en familie konfirmation og om aftenen, da skaden skete, var jeg i byen hvor jeg svingede hofterne.

    Han prikkede mig nu på min total følelsesløse fod med en tandstik, hvor jeg skulle sige når jeg kunne mærke det. Han diagnosticeret det som peroneusparese. Du kan læse mere om det her: https://www.sundhed.dk/borger/sygdomme- ... eusparese/

    Skaden var sket i forlængelse af det hårde fysiske arbejde hvor det har slidt på mine knæ. Desuden sidder jeg normalt med bene på/over kors. Det har jeg også gjort til konfirmationen. Når man sidder således, klemmer man også på den nerve der sidder under knæet. Som afslutning på det hele har jeg danset som aldrig før den aften. Alle tre ting har tilsammen forsaget skaden.

    Det går somme regel over af sig selv. Det tog ca. 1½ måned før jeg var 100% kampdygtig og tilbage på dansegulvet. Det er desværre ikke sådan du vågner en dag og så er det væk... det sker MEGET langsomt.

    Hvis det går for langsomt fortalte neurologen mig at man kunne få nogen skinner på der støttede op omkring foden. Det valgte jeg ikke at få.

    Min anbefaling: Søg læge, fortæl ham/hende hvad du har lavet og du tror du lider af peroneusnerven. Du ønsker dog at blive henstillet til en neurolog der kan diagnosticere dig.

    Lad mig høre hvad du beslutter at gøre Kasper. :-)

    De bedste hilsner,
    Valdemar
  • Indstillinger
    Måske motion årsager?
  • Indstillinger

    Hej Valdemar.
    Godt nok noget tid siden du startede denne tråd, men emnet er meget aktuelt for mig lige nu.

    Jeg har samme problem som du beskriver. Har tilegnet mig en såkaldt "Dropfod" Jeg er vant til at arbejde hårdt og løber regelmæssigt også.
    Efter at have siddet på knæ over en del timer forrige weekend, for at afmontere skruer på gammelt tag, mistede jeg evnen til at vippe min venstre fod opad. Lægen sagde at nerven på ydersiden af knæet var blevet klemt for længe, og har derfor taget skade. Der kan gå op til tre måneder før at det forhåbentlig går i sig selv igen. Er selvfølgelig nervøs for om det bliver godt igen, da jeg overhovedet ingen forandring har mærket efter halvanden uge.

    Mit spørgsmål til dig er: Hvordan forholdt du dig under forløbet hvor nerven skulle hele ?

    Lægen siger til mig at jeg bare skal undgå at sidde på knæ, eller klemme på nerven på anden vis. Jeg kan sagtens gå, bruger dog mere energi da jeg går og løfter benet for at ikke falde. Jeg har siden arbejdet som jeg plejer, vinduespudsning stående og gående meget i løbet af dagen.

    Tænker om jeg presser det for meget. Jeg kan fint mærke snurren i benet/foden, men ingen smarte når jeg har arbejdet i noget tid. Mon det er naturligt, eller skal man blive hjemme med benene oppe? Håber du vil dele dine erfaringer :-)

    På forhånd tak.

    Hans

Log in eller Registrér for at kommentere.