Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Misforståelser mellem behandler og patient

Redigeret 27 april, 2015, 03:22 i Skizofreni
Er det i orden at lægen optræder sadistisk og bevidst fejlbehandler
patienten, fordi denne har en psykisk diagnose og har svært ved kommuniker
problemet til lægen, og sætte grænser for andre ? At lægen bare siger, du er
skør og ikke tror på fysiske problemer/symptomer.
Kan man klage over denne type behandling ? Eller hvad gør man ?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Thomas

    Det er selvfølgelig ikke i orden, at en læge optræder sadistisk og bevidst fejlbehandler en patient, uanset hvad patienten har gjort eller sagt, og uanset hvilke psykiske diagnoser patienten har.

    Ingen – heller ikke den pågældende læge selv – vil mene, at det er i orden. Så når du spørger på den måde, så kan du kun få ovenstående svar.

    Men tingene er jo aldrig sådan helt sort/hvide.

    Sådan som jeg forstår dig, så har patienten nogle fysiske symptomer, som vedkommende ikke kan få hjælp til, fordi lægen tror, at det hele skyldes ”noget psykisk”. Og det er desværre en helt almindelig problemstilling, der ofte fører til både fejlbehandling og manglende behandling.

    Selvfølgelig kan man klage over en sådan læge. Men min erfaring med klagesystemet er, at klageren sjældent får medhold, fordi den behandlende læge får hjælp af de såkaldt uvildige eksperter (som altså slet ikke er uvildige).

    Derfor skal man virkelig have en god sag, før man går i gang med en klagesag. En patient, der i forvejen måske er psykisk skrøbelig, vil hurtigt blive kørt træt af modparten.

    Derimod vil jeg anbefale vedkommende at skifte læge, så hurtigt som muligt. Og hvis det ikke lige kan lade sig gøre midt i et sygdomsforløb, så vil jeg anbefale, at vedkommende tager en anden person med til lægebesøgene – en, der kan sige stop, når patienten ikke selv kan sige fra.

    Man skal selvfølgelig ikke finde sig i læger, der siger, at man er skør!

    Mange hilsner

    Kameliadamen
Log in eller Registrér for at kommentere.