Hjem Hud og hår Eksem

Eksem, alternativ behandling

Redigeret 21 december, 2015, 15:10 i Eksem
Jeg har lidt af kløe og eksem i ca 3½ år nu.
Jeg har siden jeg var 13-14 år (jeg er 25 i dag) lidt af sæsonpræget udtørhed på hænderne i vinterhalvåret, som kunne afhjælpes med almindelig, fed creme fra Neutral.
Men for ca. 3½ år siden udviklede det sig, nærmest fra den ene dag til den anden, til permanent eksem (hvordan lader det sig gøre?). Og det ramte ikke blot hænderne, men også mine arme, ben, og i mindre grad også hofte, mave og hals (halsen er dog mest i forbindelse med barbering). Nu er det også om sommeren, jeg har kløe og eksem, både på hænder, og førnævnte steder. Dog er det stadig slemmest i vinterhalvåret.

Jeg har været til både praktiserende læge og hudlæge adskillige gange, og jeg bruger tusindvis af kroner om året på dyre fugtighedscremer (primært Lipikar Baume AP) og hormoncremer (binyrebarkhormoner). Hormoncremerne hjælper midlertidig, men efter kort tid, når jeg har trappet ud (nogen gange allerede MENS jeg udtrapper), vender eksem og kløe tilbage. Jeg har prøvet "plastertest", men de viser ikke overfølsomhed over for noget. Jeg har prøvet lysbehandling 3 gange om ugen i 4 måneder. Dette så ud til at give bedring den første måned. Men så lige pludselig gik det den anden vej igen, og det havde absolut ingen effekt. (og hvordan pokker lader dét sig gøre?)
Jeg har også prøvet sheasmør, men det virker mest som almindelig fugtighedscreme. Jeg har dog kun brugt den sporadisk, og ikke konsekvent over længere tid.
Jeg har også forsøgt at tage nærmest alle tænkelige forholdsregler. Antallet af gange, jeg vasker hænder og går i bad er reduceret. Jeg bruger "sæber" som Lipikar Syndet, jeg bruger handsker når jeg laver mad og gør rent, jeg sover med bomuldshandsker. Men det lader til, at det ingen effekt har, og i bedste fald forhindrer det blot, at det bliver værre.

Så jeg vil høre, om der er nogen der har erfaringer med alternative behandlinger, der har bedre og mere permanente resultater, evt. en helbredelse?

Kommentarer

  • Måske et lidt dumt bud:
    Men hvad med noget som en strandtur, hvor hele kroppen udsættes for naturligt havvand, og sollys. Kan det måske have nogen (dokumenteret) effekt? For når jeg tænker over det, så har min krop ikke været udsat for sollys og havvand i rigtig mange år (det er mange år siden, jeg sidst har badet på stranden, og jeg foretrækker at gå med meget tøj, også om sommeren, hvor jeg altid har lange bukser på).
  • Det var ikke megen aktivitet der har været her inde :)

    Nå men ville bare sige at vi er i samme båd. Så hvis du har nogen positive erfaringer må du endelig gerne dele dem :)
  • Havvand er god mod eksem men for meget sol forværrer eksem så et par minutter i vandet vil være godt og husk at smøre dig med en rigtig god fed creme efter du har tørret dig rigtig godt. Arganolie skulle være god mod eksem du kan jo prøve det, det er naturlig olie og skader ikke huden.
  • Jeg går til akupunktur (for noget helt andet) - men for nyligt kom jeg i snak med en mand der nede, og han sagde:

    "Nu har jeg rendt fra læge, til speciallæge, til sygehus i årevis - og så kommer jeg her, og i løbet af ganske få behandlinger er der styr på min multiallergi"

    Og - det fortæller mig (igen-igen), at netop akupunktører kan noget, som lægeverdenen slet ikke har indsigt i.

    Jeg kan i den grad anbefale en dygtig akupunktør - og det skal IKKE vær én læge, der lige har ´taget et week-endkursus men en, der virkelig er uddannet i faget.

    Så derfor - læs grundigt om baggrunden på den pågældendes hjemmeside - og forhør i forvejen, om netop din lidelse er noget, man har erfaring med.
  • Tak for råd. Det vil jeg prøve.
  • Jeg håber, du får godt udbytte af det, og fortæl meget gerne her om erfaringerne - selvfølgelig kan der gå nogen tid, før man ved, om det hjælper.

    Heller ikke det er jo bare lige "vupti", men efter ganske få behandlinger, burde der være effekt.
  • Det er desværre ingen permanent kur, men for mig holder en skefuld reven ingefær dagligt eksemen væk!
    Jeg har beskrevet nærmere i denne tråd hvis det har interesse: http://www.netdoktor.dk/interactive/dis ... 61&t=28879
  • Jeg har for resten været på stranden 3 gange her i sommers. Og nu er mit eksem næsten væk. Der kommer dog lidt kløe i ny og næ.
    Det kan godt være, det har været et tilfælde. Men jeg vil da anbefale saltvand til jer, der lider af samme problem. Så tag en tur på stranden til sommer - det er i hvert fald forsøget værd!
  • bathshebabathsheba
    Redigeret 21 september, 2020, 05:13

    Salve mod eksem - https:/shytobuy.dk Veldig bra produkt!

Log in eller Registrér for at kommentere.