Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Vægt

Redigeret 17 april, 2015, 08:22 i Spørg Netdoktors brugere
Hvor meget skal man gennemsnitlig veje som en 15 (snart 16) årig pige?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Der er ikke noget "man" mht til alder og det alene.

    Men - du kan jo udregne dit BMI. Højde x højde divideret med din vægt. Det tal, du får skal gerne ligge mellem 20 og 25 - og gør det det, så er du normalvægtig.

    F.eks. hvis du er 1,68 høj og vejer 65 kg, så ganger du 1,68 x 1,68, hvilket giver 2,82 - og det tal dividerer du op i 65, så får du tallet 23,04.

    Dog - det har også betydning hvor du er i din pubertet, så spørg din mor eller måske skolens sundhedsplejerske til råds, hvis du falder helt uden for disse BMI-tal.
  • Indstillinger
    Tak for dit svar :)
    Jeg har fundet så mange sider om det og de giver mig forskellige svar hele tiden men nu har jeg prøvet at bruge din udregnings metode, og jeg for det til: 18,88. jeg kan godt regne ud at jeg nok er undervægtig i forhold til det du skrev, men er jeg 'bare' undervægtig eller er jeg stærkt undervægtig eller er der ikke forskel på hvad undervægtig og stærkt undervægtigt er, jeg er nemlig så meget i tvivl om hvad alle de der ting er efter alle de sider jeg har haft læst på, så håber lidt du kan hjælpe mig :)
  • Indstillinger
    Det er ikke sikkert at dette BMI er ”kriminelt” lavt for netop dig. Hvis du er en spinkel pige og du ikke er færdigudviklet, behøver det ikke være forkert.

    Du skal dog bestemt ikke tænke i at tabe dig yderligere.

    Det bedste er, hvis du får en god snak med din mor eller skolens sundhedsplejerske om hvad der er bedst for lige netop dig.

    Du er i pubertet og har derfor brug for rigelig og god kost for at udvikle dig. Det er i det hele taget meget usundt at fokusere alt for meget på vægt og kostplaner i netop de unge år. Især unge har altså brug for ”brændstof” til at udvikle sig fornuftigt.

    Du er kun 16 år, hvorfor det hverken skal eller bør være dit eget ansvar.

    Søg noget fornuftig rådgivning fra voksne omkring dig.
Log in eller Registrér for at kommentere.