Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Brystsmerter, højt blodtryk, bleg, ukoncentreret

Redigeret 8 april, 2015, 03:03 i Hjerteproblemer
Hej, Netdoktor

Jeg er en ung fyr på 22 år og er lige blevet færdig med min grundforløb som SSH, og jeg har lidt af et problem i snart et år...

Det hele startede med at jeg en dag sad sammen med min bror, og vi skulle se film sammen og vi røg en joint sammen. (jeg havde røget før og det havde jeg gjort mange gange)
Lige pludselig fik jeg en fornemmelse af at jeg skulle dø af et hjerteanfald og jeg er godt klar over at det muligvis kun var et angstanfald og jeg gik efterfølgende i seng for at ikke hyperventilere.
Dagen efter syntes jeg stadigvæk at jeg havde et ubehag i brystet og jeg tog til lægen samme dag. Han tog nogle blodprøver og lyttede på mit hjerte, og sagde at han kan høre en eller anden mislyd omkring mit hjerte. Jeg fik en tid til at få taget en EKG. og her var der ikke noget som slog anderledes eller noget som helst.
I stedet for fik jeg nogle angst dæmpende piller og dem har jeg også haft taget regelmæssigt, men jeg stoppede det igen da jeg syntes at mit hjerte slog for mange ekstra slag af dem.
Jeg er nu stoppet med de piller og har været uden dem i over 4 mdr. nu og jeg har stadigvæk de samme symptomer som før..
Det er ikke angst mere, det er først efter jeg mærker de dobbeltslag, hvor jeg føler at det er meget ubehageligt da det føles som om jeg mister al luften i lungerne + som om jeg forsvinder i det split sekund hvor det ekstra slag træder ind.
Nogle gange kan jeg mærke hvor mit hjerte slår et ekstra slag og så får jeg en midlertidig hovedpine, men det går over efter et kvarters tid.
Jeg er nået til det punkt hvor jeg ikke aner hvad jeg skal gøre, og jeg har læst meget herinde uden at lave et indlæg, men det er gået så meget over grænsen, at jeg hele tiden tænker på, om jeg lander blødt når jeg snart får et hjertestop, netop pga. alt det her ubehag jeg får når det slår det ekstra slag og især fordi jeg aldrig før har oplevet at jeg får de her ekstra slag og slet ikke at jeg nærmest "besvimer" i det øjeblik jeg får det ekstraslag, det kan selvfølgelig være pga jeg bliver bange, at jeg føler at jeg forsvinder i det sekund, men det føles virkelig ubehageligt...

Jeg prøvede oveni købet at stoppe med at ryge i 2½ måned og det hjalp heller ikke. Nu ryger jeg igen, men det er max 10-15 smøger jeg ryger om dagen og det har ikke givet nogen anderledes effekt, udover at jeg følte mig friskere dengang jeg ikke røg i 2 mdr.

For to dage siden målte jeg mit blodtryk og det var 141 over 51 om aftenen.
I går da jeg målte den, var den 187 over 55 også om aftenen.
I dag blev den målt til 153 over 62 samme tidspunkt om aftenen.

Jeg ved godt at blodtrykket og alt andet variere fra dag til dag, men jeg forstår bare ikke hvorfor mit blodtryk er så højt når jeg kun har set folk (ældre/60+ år) som har haft højere blodtryk end mig og alle mine kammerater som jeg har målt på, ligger på omkring 120-130, selv min lillebror som drikker meget energidrik ligger på 125...

Jeg drikker ikke energi drikke, drikker ikke kaffe, tager ikke stoffer, ryger ikke en "joint" mere, har jeg ikke gjort siden den da jeg fik det angstanfald..

Ja, nu glemte jeg at skrive min højde + vægt hvis det overhovedet har en betydning, men jeg har målt mit BMI og det er også ok.

H: 1.78
V: 76kg

Jeg håber nogen af jer derude, som kan komme med nogle konkrete midler, som jeg enten kan tage i brug eller opsøge en læge, hvis I mener der er behov for det.


På forhånd tak!!!!!!

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Mews

    Der er ingen tvivl om, at du er blevet forskrækket over de symptomer, du har oplevet, og at forskrækkelsen har gjort det værre.

    Jeg synes nu heller ikke, at din læge har optrådt særlig hensigtsmæssigt. Det var ikke klogt af din læge at bruge ordet ”mislyd”, når der nu alligevel ikke var noget galt. Han burde nok bare have sagt, at det for en sikkerheds skyld var nødvendigt at tage EKG.

    Du skriver ikke, hvilken slags angstdæmpende piller du fik. Var det beroligende piller af Stesolid-typen, dvs. såkaldte benzodiazepiner? Eller var det depressionspiller? Eller måske antipsykotiske piller, som også nogle gange gives mod angst og uro?

    Jeg vil mene, at den slags piller godt kan give uroligt hjerte, især hvis man tager skiftende dosis, hvad du muligvis kan have gjort, fordi du var i tvivl om, hvorvidt de piller var gode for dig, og desuden kan hjertet godt slå uregelmæssigt i nedtrapningsfasen, især hvis nedtrapningen er kort eller slet ikke eksisterende.

    Men nu er du ude af de piller og har været det længe, og det er godt.

    Når din læge har sagt, at dit hjerte ikke fejler noget, så mener jeg godt, at du kan stole på det. Men problemet er jo, at du stadig oplever symptomer fra dit hjerte. Og det må jo så være den slags symptomer, som lægerne beskriver som almindelige og helt ufarlige, dvs. ekstrasystoler og uroligt hjerte, uden at der er nogen forkert hjerterytme.

    Du skriver, at du i et stykke tid har læst i debatterne her på Netdoktor, og så har du måske også set, at jeg plejer at skrive følgende:

    Det kan godt være, at lægerne anser den slags hjerteuro for almindeligt og ganske ufarligt. Men det er alligevel s****irriterende! Og det ville være dejligt, hvis lægerne kunne være behjælpelige med gode råd til at undgå ekstrasystoler og andre former for ufarlig hjerteuro.

    Som du sikkert har set her i debatterne, er der nogle, der anbefaler tilskud af magnesium. Det hjælper dog især, hvis man i forvejen mangler dette mineral, hvad mange danskere gør.

    Det bedste ville være, hvis du kan få lægen til at tjekke dig for vitamin- og mineralmangler. Min erfaring er nemlig, at der er andre mangeltilstande, der kan give uroligt hjerte, især jernmangel. Men du skriver jo, at du allerede har fået taget blodprøver. Fik du også taget blodprøver til kontrol for mangeltilstande?

    Hvis du allerede har fået taget blodprøver for mangeltilstande, og alt var i skønneste orden, er det jo bare godt. I den situation kan du godt alligevel tage tilskud af magnesium, for det kan man ikke få for meget af. Men jern må man ikke gå og tage, med mindre man mangler det.

    Hvis jeg var dig, ville jeg ikke gå og tjekke blodtrykket så tit. Jeg tror, at det er din frygt for, at noget skulle være galt, der gør, at det systoliske tal er højt. Prøv at falde til ro, og vent så nogle uger med at kontrollere blodtrykket igen.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
Log in eller Registrér for at kommentere.