Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Mavesmerter gennem et år. (Luft i maven, bøvser, tynd mave)

Redigeret 13 december, 2015, 11:44 i Spørg Netdoktors brugere
Jeg oplevede for et års tid siden, at få mavesmerter, luft i maven, masser af tarmlyde, masser af rumsteren og uro i maven, samt jeg lukker luft ud, både af endetarm, men også gennem bøvser, mindst hvert 20. min på daglig basis. Hver nat uden undtagelse, vågner jeg med store mavesmerter, hvorefter jeg slår en enorm prut, og jeg kan sove lidt videre. Hver morgen har jeg kvalme, og næsten hver morgen også tynd mave, og spiser ikke før op ad middagen, hvis jeg overhovedet spiser. Jeg har få gange haft feber, og få gange egentlig brækket mig.

Jeg har fået foretaget
Blodprøver (masser) - alle normale
Afføringsprøve - normal
Urinprøver - normale
Har haft et kamera i endetarm - alt så fuldstændig normalt ud
Har slugt et kamera ned i mavesækken - alt så fuldstændig normalt ud
Jeg er ikke laktose intolerant
Jeg er ikke gluten intolerant

Jeg mangler stadig svar fra en MR scanning af tyndtarmen, men hvis jeg skal være ærlig, så tror jeg den er normal... :/ og hvis ikke den viser noget, vil de putte mig i en kategori der "irritabel tyktarm" og ellers bare lade mig være der.

Med hensyn på hvad jeg spiser. Ja. Så spiser jeg nærmest ingenting efterhånden. Jeg har simpelthen for store mavesmerter til jeg har lyst til at spise. I går fik jeg én krydderbolle, i dag har jeg fået én banan, og sådan har jeg spist det sidste lange stykke tid. Så det ikke fordi jeg spiser fed mad eller lign., at jeg danner luft, der er en anden årsag. Og jeg ved jeg fejler noget, dette er ikke normalt, og jeg kan ikke have et normalt liv længere.

Er der nogen der har et bud på, hvad det kunne være, eller hvad jeg kunne gøre for at imødekomme mit problem?

Mvh Rasmus

Kommentarer

  • Indstillinger
    Da min søn var lille havde han også alt for meget luft i tarmene. Lægen sagde han skulle have "kul tabletter". Jeg tænker de i dag også har et eller andet på apoteket, som kunne hjælpe.

    Kommen hjælper på mavesmerter. En spsk. kommen skyllet ned med vand.
  • Indstillinger
    Tusind tak for svar "Persille", har læst op på aktiv kul og vil høre mig ad på apoteket i morgen. Vil ligeledes anskaffe mig nogle kommen, det skader vel ikke at prøve. Har desuden tænkt mig at købe "husk", hvilket også skulle hjælpe på tarmsystemet. Er der andre med bud, hold jer ikke tilbage :)
  • Indstillinger
    Og tak til dig fordi du giver et svar. Det er rart at vide det man skriver bliver læst og måske også kan bruges.

    Mit barnebarn bruger også kommen mod mavesmerter. Ikke stødt, ikke spidskommen. Alm. kommen. !! Hun siger en teskefuld er nok. Man kan jo prøve sig frem.

    Rådet om kommen fik jeg for mange, mange år siden af en gammel mand, da jeg selv havde mavesmerter. Det er et gammelt husråd, som er gået fra mund til mund i hundredevis af år, har jeg opdaget. Det blev brugt i det gamle Egypten.

    Jeg håber meget det hjælper dig også. Held og lykke med det.
  • Indstillinger
    Jo jeg læser skam, og fedt nogle gider svare :) Jeg har taget aktiv kul (norit) de to sidste dage, det har en lille effekt, lidt mindre luftafgang, knap så meget tynd mave, men smerterne og den manglende sult er stadig den samme. Har ligeledes spist husk på lidt yoghurt morgen og aften de sidste dage, men det skal have lidt tid før jeg kan sige noget om det tror jeg. Nu mangler jeg bare at prøve kommen. Men for at være ærlig, så tror jeg at jeg fejler noget i min tarmflora, har læst om denne behandling http://www.bakterieklinikken.dk/fmt/ , hvilket skulle have hjulpet mange som mig, der har været igennem alle de samme undersøgelser uden at kunne sætte en finger på noget. Den koster bare 11.000-12.000, men har hørt lidt om Hvidovre hospital, som de eneste i Danmark, tilbyder denne behandling, så vil undersøge om min læge kan sende mig der hen. Jeg krydser fingre!
  • Indstillinger
    Hej der. Bakterie klinikken er blevet lukket af staten. Bum...
    For at komme på hospitalet til en FMT skal du have været gennem 3 af de store antibiotika kure, hvor du kan være helt sikker på at alt det sidste sunde i dit mavesystem dør.
    De forsøger at nedkæmpe en type tarmbetændelse med antibiotikaen.
    Undersøgelser viser at ca 80 procent af en gruppe patienter med IBS, i et forsøg hvor man fik FMT, blev raske. For de sidste 20 procent, blev ca halvdelen raske efter andet forsøg.
    Tjek lige youtube for de mange videoer omk FMT. der er også en fra det sygehus du nævner.
    vh. Madsen
  • Indstillinger
    Hej jeg har samme gener. Cøliaki og mælke allergi. Bøvsen og det stammer fra histamin intolerant . Jeg har fået 30 + runder antibiotika. Jeg tror fmt er noget for mig. Har kigget på det i England. Kan man komme til ved det offentlige i dk med sådan nogen sygdomshistorier her? Har du det siden du skriver det med Hvidovre? Mvh Morten
  • Indstillinger
    Hej Rasmus.
    Er du blevet udreddet? Det lyder som noget fødevare intolerance. hvad spiser du mest af i hverdagen?
Log in eller Registrér for at kommentere.