Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Uregelmæssig hjertebanken

Redigeret 29 april, 2015, 19:18 i Hjerteproblemer
Hej.

Jeg skriver til jer da jeg er en meget bekymret ung kvinde.
Jeg har for lidt over et års tid siden haft en "lytter" på da jeg følte pludselige hurtige ekstraslag af mange omgange og blev bange. Sygehuset mente ikke der var noget.
Jeg har her i starten af året igen haft symptomer, denne gang dog meget slemmere. Sygehuset har ikke rigtig reageret på trods af jeg af flere omgange har ringet og rykket for svar. Jeg føler ikke de tager mig seriøst. Jeg er bange.
Jeg har fået scannet hjertet også. Det viste ikk rigtig noget så det kan vel ikke være en hjertefejl? Eller hvad? Jeg ved ikke hvad jeg fejler. Jeg har ingen at gå til. Jeg kan ikke få nogle gode råd nogle steder fra. Kan jeg risikere af falde om med hjertestop pludseligt?
Der er ingen der tager mig seriøst

Mange hilsner en bekymret kvinde på 31år

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej fru Ladefoged

    Når du har fået hjertet grundigt undersøgt, og lægerne siger, at der ikke er noget galt, så er jeg overbevist om, at du kan stole på, hvad de siger.

    Lægerne betragter såkaldte ekstrasystoler og visse andre former for uroligt hjerte som normalt. Men som jeg plejer at sige, så kan det godt være, at den slags er almindeligt og ufarligt. Det er alligevel s****irriterende at døje med, og man vil selvfølgelig helst være det foruden.

    Hvis jeg var dig, ville jeg gå til lægen og blive undersøgt for mangeltilstande. Sørg for at blive tjekket for alle de vitamin- og mineralmangler, som en praktiserende læge kan undersøge for. Sagen er jo, at mange danskere har D-vitamin-mangel, og masser af kvinder mangler jern.

    Hvis blodprøverne viser, at alt er i orden, så er det jo bare godt. Men du skal vide, at visse mangler på vitaminer og mineraler sagtens kan give forstyrrelser i hjerterytmen.

    Normalt siger man, at tilskud af magnesium er effektivt mod ekstrasystoler. Men det hjælper selvfølgelig mest, hvis man i forvejen mangler magnesium, hvad mange danskere gør.

    Da jeg var i yngre, døjede jeg også virkelig meget med blandt andet uroligt hjerte i en del år. Jeg blev også undersøgt og fik at vide, at hjertet ikke fejlede noget. Jeg læste så, at magnesium skulle være godt at tage, men det hjalp ikke rigtig tilstrækkeligt. Lægerne tænkte ikke på at tage blodprøver, og jeg fatter altså ikke, at blodprøver ikke er normal procedure ved hjerteuro. For det viste sig, at jeg havde en virkelig alvorlig jernmangel, og eftersom jeg åbenbart gik med denne jernmangel i adskillige år, gav det kroniske skader, sådan at jeg i dag faktisk har hjerteproblemer i form af anfald af såkaldt atrieflagren.

    Jernmangel er netop kendt for at kunne give hjerteuro.

    Hvis jeg var dig, ville jeg altså sørge for at få taget blodprøver. Hvis alt er normalt, kan du alligevel sagtens prøve at se, om tilskud af magnesium hjælper, for magnesium kan man ikke få for meget af. Tilskud af jern må man derimod kun tage, hvis man mangler det.

    https://www.sundhed.dk/borger/sygdomme- ... rtebanken/

    viewtopic.php?t=19773&f=

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Hej kameliadamen

    Du skriver man kan få for meget jern. Jeg har lige fået taget en mængde blodprøver og har fået en kopi af resultatet. Men jeg er ikke klar over hvilket ord der bliver brugt for jernindholdet. Mon du kan svare på det.
  • Indstillinger
    Hej Persille

    Jaeeh, lidt ved jeg da. Men svarene er tilsyneladende lavet om, så man i dag taler om andre slags tal, end da jeg i sin tid havde voldsom jernmangel. Før i tiden talte man om blodprocenten, men nu er det tilsyneladende især P-jern, der bruges som udtryk for, om man har jernmangel eller ikke.

    Blodprocenten må være det tal, der i vore dage, i blodprøvesvarene, kaldes B-Hæmoglobin.

    Under alle omstændigheder er der et hav af tal. Der er blandt andet tal for størrelsen af blodlegemerne. I sin tid, da jeg havde voldsom jernmangel, var mine blodlegemer alt for små, husker jeg.

    Men de fleste af de mange tal kan man vistnok se bort fra, når bare P-jern er normal, og det er den, når den ligger mellem 9 og 34 µmol/l.

    Ved min seneste måling står der således:

    P-jern 02 04 2014: 8 µmol/l 9-34. Og det betyder, at blodprøven er taget den 2. april 2014, og at tallet for P-jern var 8, hvilket altså igen var lidt for lavt, da normalværdien ligger mellem 9 og 34.

    https://www.sundhed.dk/sundhedsfaglig/l ... ever/jern/

    Mange hilsner og god påske

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Hej Kameliadamen.

    Jeg ved pt at jeg ikke mangler jern da jeg i forvejen tager jern da jeg er gravid. (Og det skal siges at det ikke er graviditet der gør det da jeg har døjet med det ihvertfald igennem 2 år nu)
    Men du har nok ret i jeg skal tage til læge og insistere på at få taget blodprøver.
    Er bare skuffet over sygehuset ikk rigtig svare eller tager mig alvorlig. Det gør mig kun mere bange. Og det at jeg ikke ved hvem jeg kan gå til og snakke om. En eller flere der har erfaring med det.

    Men mange tak for de beroligende ord :)
  • Indstillinger
    Tusind tak for svar, kameliadamen. Jeg spurgte, fordi der altid bliver skrevet ældre ikke skal have jern og jeg tager vitaminpiller med jern.
    Nu kan jeg se mit er inden for normalområdet, men ikke særlig højt på skalaen. Så jeg fortsætter med mine vitaminer.

    Rigtig god påske også til jer.
  • Indstillinger
    Hej
    Jeg kender godt fornemmelsen af ikke at blive taget seriøst. Hos mig er det lidt anderledes for jeg får altid bare at vide at det er min angst, selv om blodprøver kan vise, at der er problemer. Jeg er også ung som dig.

    Jeg vil anbefale dig at gå til en hjertelæge, få en henvisning fra din læge eller gå til en privat. FÅ en holter monitor på. Det kan faktisk godt betale sig at betale for en privat læge, hvis du ikke er tilfreds med hospitalet. Der er forskel, f.eks. kan du nemt sidde 30-45 minutter hos den private mod 15 minutter hos den offentlige.

    Det er nok noget med at læger generelt ikke tror at unge mennesker som du og jeg(jeg er 32) kan være syge. Men det kan vi godt.
  • Indstillinger
    Hej allesammen, jeg kan ikke selv finde ud af at lave en debat.
    Jeg er 15 år og mit hjerte banker tit ud af rytmen, det som om det slår dobbelt så hårdt 1 gang.. Det sker kun om aften når jeg ligger ned, og nogen gange ofte.. Og får også tit lidt ondt i hjertet, mest når jeg suger luft ind, men det gør ik ondt når jeg holder vejret.. Og det kommer altid om aften, især hvis jeg har ryger en joint, hvilket er lidt mærkeligt da jeg har røget halvanden års tid uden problemer. Håber i kan hjælpe mig lidt, da jeg ikke synes det særlig rart når jeg er så ung som jeg er :)
Log in eller Registrér for at kommentere.