Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

hovedbund klør og lugter

Redigeret 10 november, 2015, 19:45 i Åben debat om hud og hår
min hovedbund klør, og ca. en dag efter hårvask begynder den at lugte og klø endnu mere. jo længere der går mellem hårvask jo mere kløe og sød-sur lugt opstår der. mit har fedter ikke ret meget, det er mest den her mærkelige lugt og kløen der genere mig. jeg har generelt vældig tør hud på kroppen og bruger kun neutrale produkter uden for meget kemi. for nogle måneder siden begyndte jeg at bruge en beroligende hovedbundskur ved hårvask. den hjælper på kløen det første døgn men så kommer lugt og ihærdig kløe tilbage. jeg har ikke rigtig nogen skæl - kun hvis jeg undlader vask i flere dage og klør - så kommer der en smule. jeg har heller ikke lus. er der nogen der kender årsagen og ved hvad jeg kan gøre?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Det lyder som svamp i hovedbunden/skæleksem/seboreisk dermatitis. Dette forårsages af en svamp kaldet Malassezia furfur.
    Du kan ved lægen, og sikkert også i håndkøb få en masse produkter, skælshampoo og lign der i en vis grad kan afhjælpe problemet

    Du kan også løse problemet indefra, omend det tager noget længere tid, og kræver en indsats.

    Problemet skyldes (meget forenklet) at dine celler selvfølgelig reagerer på det mad du spiser. Optager cellerne mere glucose end de har brug for, lagrer de denne til senere brug. Her i vesten har vi masser af mad, så cellerne får nok aldrig brug for dette ekstra glucose. Når du spiser mad med masser af kulhydrater stiger dit blodsukker og dermed også dit insulin, på længere sigt stiger dit testosteron niveau. Det ekstra testosteron niveau gør at du får nemmere ved at bygge muskelmasse (cellerne reagerer sådan fordi de forventer at maden på et tidspunkt slipper op)
    Det ekstra testosteron niveau kan give alle mulige mindre problemer som eks. akne og skæleksem, men det kan i ekstreme tilfælde også give alvorlige sygdomme.
    Vi reagerer alle forskellige, så selvom du måske spiser rigtig sundt og dyrker motion, er det ikke sikkert du slipper af med alt det ekstra glukose, inden du indtager noget nyt.

    Prøv følgende i 4 uger:
    Spis masser af grøntsager og sundt fedt og protein (spis protein i relation til dit motion/aktivitets niveau, da for meget protein også kan danne glukose), men hold øje med kulhydrat indtaget (lavt kulhydrat indtag vil jeg betegne som under 100 gram pr. dag, du kan se en liste over næringsindhold i danske fødevarer på DTU's foodcomp.dk og frida.fooddata.dk )
    Motion er en vigtig del af dette, det samme gør jeg gældende for lavt indtag af alkohol og ingen cigaretter.

    Hvis du absolut ingen effekt har opnået indenfor 4 uger, kan jeg ikke hjælpe dig.
    Hvis du føler at din hovedbund klør mindre men ikke er perfekt, via ovenstående formular, så bliv ved 4 uger mere.


    Kilde: 2 års research i mitokondrie (cellestruktur).
    Bemærk venligst at jeg ikk er medicinsk uddannet.

    Mvh
    Esney
  • Indstillinger
    Hej Sofie og Esney

    Der findes flere debatter her på Netdoktor, hvor problemer med kløe i hovedbunden diskuteres. Dog har de fleste også skæl, og jeg kan ikke huske, at der nogensinde er blevet nævnt problemer med lugt fra hovedbunden. Men jeg går ud fra, at der alligevel er tale om samme problem.

    Mange har prøvet et utal af ildelugtende shampooer og har rendt til hudlæger uden at få virksom hjælp.

    Selv har jeg også haft kløe og skæl i hovedbunden, men jeg slap af med begge dele, da jeg – ved hjælp af en kostændring – ville kurere slidgigt og træthed. Gigtsmerterne forsvandt og problemerne med hovedbunden forsvandt, og jeg synes bestemt ikke, at kuren er vanskelig at følge. (Trætheden forsvandt ikke, men det var, fordi den skyldtes noget andet!)

    Jeg synes, at det er fint, Esney, at du har skrevet et lille resumé af resultaterne af dine studier. Selv kendte jeg ikke forklaringen, men havde en vag fornemmelse af, at problemet havde noget med hormoner at gøre, og derudover forekom det mig indlysende, at problemet skulle løses indefra, via maden.

    Og jeg synes, at det er utroligt, at man som almindelig patient (altså som ikke sundhedsuddannet person) af og til er nødt til at foretage den slags studier selv, for at løse sine helbredsproblemer.

    Der er virkelig meget såkaldt ”skrammel-mad” i forretningerne. Den slags mad er fyldt med tilsætningsstoffer, aromastoffer og industriforarbejdede – og dermed ødelagte − omega 6- fedtstoffer. Og det er virkelig dårlig mad.

    Lav i stedet maden fra grunden af. Så ved man, hvad man får. Brug altid økologiske, uspolerede fedtstoffer, og sørg for at få meget omega 3-fedt (dvs. især fisk og hørfrø) og kun lidt omega 6-olie. På de dage, hvor man ikke får fisk, kan man tage fiskeoliekapsler eller knuste hørfrø. Og spis mange grønsager.

    Held og lykke med det

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Jeg er enig med esney
Log in eller Registrér for at kommentere.