Hjem Sind og psyke Åben debat om depression

Motion og depression

Hej med jer!

Har lige et spørgsmål til, hvorledes i dyrker motion i forhold til jeres depression.

Før jeg fik en depression for cirka halvandet år siden, elskede jeg at løbe, og løb blandt andet en del halvmarathons. Depressionen er ikke ovre endnu :-(

Nu kan jeg knap nok slæbe mig selv afsted, og min krop føles som en stor klump bly. Kan det virkelig passe, at en depression kan gøre så meget ved ens fysiske formåen??? Eller kan det være medicinen der også spiller ind??? Dette er meget frustrerende, da jeg gerne vil igang med at dyrke motion igen, men samtidigt ønsker det skal være sjovt/givende, som det har været tidligere. Kan ikke løbe halvt så langt/hurtigt som tidligere også selvom jeg træner stille og roligt op fra bunden.

Hvad er jeres erfaring i forhold til ovenstående??

Kommentarer

  • Jeg kan godt relatere til det du skriver, desværre. Jeg har også lidt af angst/depression i en årrække og kommer kun ud og løbe højst en gang om ugen. Ellers synes jeg det bedste er at dyrke gymnastik/yoga i et stille og roligt tempo hjemme i stuen.
    Skriv gerne hvis du finder et alternativ til løb!
  • En måde at gå til sagen er at lave en nærmere afklaring af din depression hvis du ikke allerede har gjort det.

    Netdoktor har en fin test her:
    http://www.netdoktor.dk/interactive/int ... ontest.php

    Måske kan du også finde lidt mere inspiration omkring din situation her:
    http://www.phuset.dk/lidelser/depression/

    Resultaterne kan du bruge i din snak med lægen eller psykolog. Vær opmærksom på at du måske gennem dit arbejde har en sundhedsforsikring der kan dække din behandling hvis du ikke får henvisning.

    Nu giver medicinsk behandling ofte en dæmper på lyst, følelser og energi fx. til motion men et trick der kan give et lille nøk er er spise fx. mørk chokolade og minimælk, - og så at komme ud i solen her i foråret.

    Venlig hilsen
    Søren Kramer
    Ejer af psykologhuset ved Åen
Log in eller Registrér for at kommentere.