Hjem Sind og psyke Studerende og unge

Bivirkninger ved citalopram

Redigeret 25 april, 2015, 02:04 i Studerende og unge
Hej der ude.
Jeg er lige startet på citalopram mod min depression, og blev godt advaret mod at man kunne få kvalme.
Mit problem er bare den, at jeg er vågnet op her i nat med mega voldsom kvalme, voldsom rysten i hele kroppen, svimmelhed og følelsen af at skulle besvime..
Jeg har været vågen siden klokken et, og klokken er snart tyve over fire om morgenen.. Jeg aner ikke hvad i al verden jeg skal gøre, og ringede til 1813 for at spørge om hjælp.. Jeg er så mega bange for det her, og jeg aner ikke hvad jeg skal gøre. Har mest af alt lyst til at smide medicinen af h til..

Er der nogen der ude som har prøvet det samme som jeg? Og ved hvad jeg skal gøre? Jeg kan ikke holde det her ud..

Kommentarer

  • Jeg kender ikke medicinen, men jeg ved nogle mennesker ikke tåler alle slags medicin. Jeg har selv været syg i mange år af blodtryksmedicin, hvor læger ikke forstod det var medicinen der gjorde mig syg.

    Det jeg mener er du må sige til din læge du bliver syg af denne medicin. Der findes jo et hav af forskellige slags. Der kan være et stof i din medicin, som du netop ikke tåler. Sådan som det skete for mig.
  • Hej Mitsume

    Det er slemt at have en depression, men endnu værre, hvis man bliver syg af den medicin, der skulle kurere depressionen!

    Citalopram er et helt almindeligt antidepressivt middel, og jeg har faktisk også prøvet det en gang for mange år siden.

    Netop fordi der som regel er bivirkninger ved medicinen, er det vigtigt, at man starter langsomt og forsigtigt op. En del af bivirkningerne vil nemlig efterhånden klinge af. Men sådan som du beskriver det, lyder det altså lidt for voldsomt til at være normalt.

    Måske får du en for stor startdosis?

    Måske hører du til de mennesker, der reagerer voldsomt på selv små doser medicin?

    Måske er der andre faktorer (anden medicin?), der griber ind og forstærker virkningen af Citalopram?

    Citalopram hører til den gruppe af antidepressiver, der øger virkningen af signalstoffet serotonin i hjernen.

    Jeg har selv engang prøvet at få voldsomme bivirkninger af et andet af de antidepressiver (Seroxat), der øger virkningen af serotonin. Hos mig var det så slemt, at jeg faktisk havde det såkaldte serotoninsyndrom, som du kan læse om her:

    https://www.sundhed.dk/borger/sygdomme- ... n-syndrom/

    Jeg kan ikke vurdere, hvor slem din tilstand er. Du er nødt til at kontakte din læge og få vejledning.

    For resten: Har du fået taget blodprøver til undersøgelse af, om du har mangeltilstande eller lavt stofskifte? Det er meget vigtigt. For det første er der flere mangeltilstande, der kan være (medvirkende) årsag til depression. For det andet har jeg erfaring for, at f.eks. mangel på jern kan føre til, at organismen ikke kan omsætte medicin normalt. Lægerne har aldrig indrømmet, at det var årsagen til, at jeg fik serotoninsyndrom, men under alle omstændigheder manglede jeg jern, og læge havde glemt at undersøge for mangeltilstande.

    Mange hilsner og god bedring

    Kameliadamen
  • Jeg har også prøvet Citalopram og fik også nogle af de samme bivirkninger: virkelig meget kvalme og sindssyg svimmel. Jeg gav hurtigt op, så ved ikke om bivirkningerne holder op med tiden.
    Held og lykke
Log in eller Registrér for at kommentere.